WINTER TRIP | SOUTH KOREA 2016 : DAY 1.4 - JAGALCHI MARKET | SITI.YANG.MENAIP

WINTER TRIP | SOUTH KOREA 2016 : DAY 1.4 - JAGALCHI MARKET

/
56 Comments
February 23, 2016
Entri sebelumnya di SINI.
15 Januari 2016

JALAN-JALAN TRAVELOGUE KOREA MUSIM SEJUK | JALAN-JALAN BUSAN - JAGALCHI MARKET. Puas seharian meronda memang layak perut bergendang sakan. Hari masih awal tapi dah hampir senja. Bila sampai tempat orang kalau boleh memang nak merasa makanan disana. Mesti nak cari tempat mana yang sediakan makanan yang best untuk dicuba. Saat yang ditunggu sudah tiba setelah satu hari suntuk bersabar. Kami rancang untuk dinner di Jagalchi Market seperti yang dicadangkan oleh kawan-kawan yang lain. Jagalchi Market adalah antara lokasi tempat makan best di Busan yang perlu masuk dalam list. Nak makan seafood pelbagai pilihan dan murah memang kena pergi Jagalchi Market. Jangan lupa nanti menyesal kalau tak cuba makanan-makanan yang ada di Jagalchi Market. Pergilah jalan-jalan keliling Busan kasi penat pusing-pusing seharian baru berbaloi makan sedap-sedap. Rasa puas hati yang amat dapat duduk bertenang dan ready nak makan. Dari Gukje Market boleh jalan saja terus ke Jagalchi Market. Kalau korang nak naik metro pun boleh. Senang sangat tak jauh pun berjalan. Cuaca sejuk lagi langsung tak terasa penat.


 CARA KE JAGALCHI MARKET BUSAN

1. Jagalchi Station Subway Line 1 - Exit 10 (5-10 minit jalan kaki)
2. Nampo Station Subway Line 2 - Exit 2 (5-10 minit jalan kaki)

Kami sampai sekitar kawasan Jagalchi Market hari dah sayup nak malam. Padahal baru pukul 5.30PM. Inilah antara kekurangan kalau travel musim sejuk. Seronok sebab cuaca yang cool berangin dan tak berpeluh-peluh tapi waktu siang adalah sangat limited. Perlu susun plan seharian dengan teliti. Menyelusuri pasar basah di luar bangunan Jagalchi Market memang menakjubkan. Selalu tengok dalam drama atau rancangan realiti Running Man sekarang tengok sendiri depan mata. Macam-macam jenis seafood ada terjual. Ikan-ikan yang pelik tak tahu nama apa. Makanan laut yang dipotong mentah dijadikan sashimi dan raw seaweed. Banyak sangat makanan-makanan laut yang pelik yang tak jumpa di Malaysia. Yangnyeon Gejang 양념게장 atau marinated crabs bersama sos gochujang pun ada dijual. Tengok sajalah nak cuba tak berani. Meriah sangat kiri kanan Ahjumma Ahjusshi menjual terpekik panggil customers. Banyak juga gerai-gerai makanan yang menawarkan hidangan King Crab. Korea memang terkenal dengan King Crab. Ada yang menyeru memanggil suruh masuk kedai. Memang teringin nak cuba dah berangan dari Malaysia. Semua sebab tengok Jihyo makan kemain sedap gayanya. Insyallah next time kalau ada rezeki kesana lagi.

Tentacles saja sebesar lengan. Agaknya berapa orang boleh makan.

Ikan besar-besar. Tak tahu jenis apa kat Malaysia pun dah keliru nama ikan.

Sentiasa ada air mengalir untuk kekalkan kesegaran.




Masuk ke perkarangan bangunan Jagalchi Market kami meronda di kawasan belakang sekejap. Sebelum masuk ke bangunan tujuh tingkat itu marilah kita melayan view dulu. Menikmati sunset dengan udara segar sejuk memang seronok. Dari jauh boleh nampak rumah-rumah tersusun cantik di Gamcheon Culture Village dan Nam Harbour, antara port di Busan yang terkenal. Banyak kapal-kapal laut dan pulang bawa hasil tangkapan. Di dalam bangunan pun ada pasar basah. Ground floor Jagalchi Market hanya menjual fresh seafood. Sama macam diluar tapi lebih teratur dan kemas. Ikut section tertentu. Barangan-barangan kering, belut, ikan-ikan dan abalone semua asing-asing. Ada label bahagian jadi boleh rujuk kalau berminat nak beli. Lantai basah itu normal memang air paip sentiasa terpasang. Kalau pakai seluar meleret sapu lantai jaga-jagalah. Kalau nak makan kena naik ke tingkat atas. Bangunan Jagalchi Market ada banyak tingkat jadi kena search sikit area mana yang best. Boleh juga kalau kita nak beli seafood dibawah dan bawa naik atas untuk dimasak tapi rasanya lagi mahal kalau macam tu. I'm not sure about it sebab tak cuba.

Kami tak beli apa-apa pun dibawah memang terus naik ke tingkat atas dan order nak makan apa. Malas nak beli dan bawa naik. Macam susah saja. Naik ikut tangga tengah dan terus terjumpa kedai-kedai makanan-makanan laut yang menarik minat dihati. Tak tahu nak pergi kedai mana sebenarnya sebab banyak sangat pilihan. Datang seorang Unni approach dan membuatkan kami rasa nak makan disitu. Penuh yakin dia menegur dengan limited English dia cuba juga meyakinkan. Katanya halal dan memang ada muslims yang pernah makan disitu. Yakin dan tawakal kami pun duduk. Ambil seat bersila mengadap laut sambil terus membelek menu memilih makanan.




MAKAN MAKANAN LAUT YANG SEDAP DAN BERBALOI DI JAGALCHI MARKET




Harga jujurnya agak pricey dengan tukaran mata wang yang tinggi ketika kami kesana. Hanya kami berdua saja yang makan. Kalau lagi ramai ahli rombongan mungkin lebih berbaloi. Tak boleh buat apa sebab memang berdua. Kalau berkira tak makan dan merasalah. Syukur semua makanan yang kami order sedap. JM pun sudi melayan keingingan aku nak makan macam-macam. Kami order Haemultang 해물탕 atau seafood stew dan Godeungeo Gui 고등어구이 atau grilled mackarel. Kalau ikut nafsu memang lagi banyak nak order semua nampak sedap. Excited sangat sebab first time nak makan hidangan makanan di Korea. Selama ni makan di kedai-kedai Korea yang ada di Malaysia. Lain perasaannya. Tapi haruslah kita sedar ada banyak lagi hari yang perlu dilalui dan banyak lagi tempat nak dituju. Jangan tamak. Sebelum hidangan utama sampai meja kami dah dipenuhi dengan Banchan 반찬 atau side dishes. Macam-macam dia hidang sampai penuh meja. Pajeon 파전 atau lempeng Korea pun dapat free. Terkejut bila dihidangkan pajeon sebab tak order pun. Unni kata free.

Tak semua banchan kena dengan tekak. Ada yang weird dan cannot go.

Haemultang dah sampai. Unni baik tolong guntingkan sotong.

Grilled mackarel aku rasa macam mackarel goreng saja. But so good. Sedap yakamat. Ikan besar tak habis kami makan. Tapau buat breakfast esoknya.

Ready untuk dibedal. Nampak plain dan gitu-gitu saja tapi rasa sedap.

Cedok sikit dalam pinggan kecil yang disediakan.

Semua dah terhidang tunggu apa lagi. Jom kita makan tak tunggu lama dah. Total duit yang lebur untuk makan malam yang awesome di Jagalchi Market adalah sebanyak 50000WON (RM192.00) untuk dua orang. Mahal tapi nak buat macam mana. Dah memang harganya begitu. Kat Malaysia makan gempak hebat or buffet hotel lima bintang pun tak semahal ni. Memang untung kalau pergi ramai-ramai kurang sikit kesengsaraan membayar. Tapi tak apalah nak makan punya pasal bukan selalu. Pejam mata dan bayar. Maaflah kalau air liur hampa semua berjejeran membaca entry ini. Bukan niat hati ceq nak menyeksa jiwa hampa. Ceq pun terseksa rasa sambil menaip ni. Bilalah nak terbang pi sana lagi. Jangan lupa masukkan Jagalchi Market dalam senarai.

SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

56 comments:

  1. Masakan tu nampak macam kuah tomyam campur. Sedapnye... ada rasa pedas ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam tomyam tapi tak rasa macam tomyam. pedas sket tapi boleh makan.. kita boleh adjust nak pedas tambah lagi chili flakes..

      Delete
    2. hahaha.. terliur palk bila sebut tomyam.. hmm..

      Delete
    3. amboih Phais sampai teliur hehe..

      Delete
    4. aah, mcm tomyam pulak..hihi..

      Delete
  2. Knock! Knock! Siti, akak datang beraya ni! Maaflah lama sangat tak singgah sini. Sorryyyyy!

    ReplyDelete
    Replies
    1. marilaaa beraya.. tapi tak ada apa yang special huhuhu..

      Delete
    2. xde kuih raya ke..? hehehe

      Delete
    3. hahaha kuih raya aidilfitri ritu ada lagi.. layan diri naa =P

      Delete
  3. Parking dulu. Nak gi mamam. Kang akak tumpang main2 kat sini 😊

    ReplyDelete
  4. Memang tak boleh pergi dengan side dishes makanan Korea ni... Tak bagi pun takpe walau free...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ada yang okay.. ada yang pelik.. meriah meja setiap kali makan.. macam2 ada..

      Delete
    2. baru ni pergi Dobuyo.. macam tu rupanya makanan korea.. boleh la..

      Delete
    3. wow Phais makin maju nampaknyaa.. lepas ni boleh pi Korea =D

      Delete
  5. Wew. Yani tak makan seafood sangat, ketam ok jugak. Mcm mana nak pegi Korea nii. Nak jumpa oppa :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. awatnyaaa diknon tak makan.. sedap woo.. xpe kat sana banyak lagi makanan sedap2..

      Delete
    2. sama la.. seafood ni takat boleh makan je la.. nk kata sedap tu, biasa je.. hehehe

      Delete
    3. laaa rugi rugi ehehe.. seafoodlaa antara nikmat dunia =D

      Delete
  6. seronoknya tengok g travel teringin nak pergiii
    follow sini #858 follow back ye kak siti yang menaip! keep in touch! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. seronok.. jom bukak tabung travel nanti boleh jalan-jalan hehe.. okay nanti akak followback ya =D

      Delete
    2. follow SYm jangan tak follow.. nnti kna bash.. HAHAHAHAHAHA

      Delete
    3. hahaha hang taaaaak baik tau.. nanti nak foolow maklumlaa dalam hutan skrang ni. mooohon memahami =P

      Delete
  7. Mcm pernah tgk dlm citer running man je tempat ni, serius sgt jeles dpt pegi sana 😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow CN peminat Running Man jugak rupaaanya ye hehe..

      Delete
    2. eleeeh tah tah dia senyap2 layan RM.. huhu..

      Delete
  8. Wow..pasar die.. Dh lama nak g.. Selalu tgk tv..hrmm ada yg tmpah tiket ni..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe wow terus nak tempah tiket.. syiooknya.. CT nak tempah kena kira macam2 dulu ni sekarang tengah semput.

      Delete
    2. tudia.. penangan entri SYM.. sekali baca terus tempah tiket.. hahahah

      Delete
    3. hahah mohon syarikat penerbangan kasi CT reward ya..

      Delete
  9. Onomnom sedapnya tgk makanan tu Siti..
    Saya dulu ke sini, tapi tak berkesempatan makan sebarang hidangan. Masa tu masuk dalam bangunan ni dan naik ke atas.. Tapi rasa macam aneh je dan tak ada siapa pun panggil2 kami. Blur pun iye. Dah penat pun iye.. Anggap tak ada rezeki aje lah. Mungkin nak kena pergi lagi lain kali kot hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. naik ke tingkat berapa ? kat atas2 tu macam ada ruang nak tinjau2 kan ? CT tngk kat blog orang lain hehe.. xpe tu gayanya kena pergi lagi hehe..

      Delete
    2. sampai dua kali kna pi.. dahsyat..

      Delete
    3. hehehe itu menunjukkan testimoni sedap la tu.. hehe..

      Delete
  10. tudia sotong.. geli tengok.. hahaha

    ReplyDelete
  11. tapi nampak bersih je pasar basah diorg.. x macam negara kita.. hmm..

    ReplyDelete
  12. memang syurga makanan laut betul :') sotong tu sedapnyaa.
    sedap betul tengok gambar makanan ni semua, time musim sejuk mmng syok sangat makan benda2 panas cmtu

    ReplyDelete
    Replies
    1. musim sejuk makan sup panas2 memang syiook abes.. hehe kena beli sotong tu sekor tengok berapa lama tahan masak makan brapa hari hehe..

      Delete
  13. best kan..ada setengah makanan korea memang sedap ada setengah yg menyakitkan perut he he he.. oit apsal pha is reply komen setiap komen? ini tidak adil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe ada jugak yang tak kena ngan tekak.. tapi kalo sedap tu sedap betoi hehe.. Phais menyebarkan virus perkenalanan hehe =D

      Delete
  14. Nyam2 sedap nya..tp side dish depa byk btul...kalau side dish depa tu 1 ja akk leh telan..kimchi ja lah😅😅😅

    ReplyDelete
  15. Sedap nmpk semua makanannya..siap lebih tapau..klu mak ni dh licin balun ms tu jgk..

    ReplyDelete
  16. Silau mata tgk coat merah jm tu

    ReplyDelete
  17. Kita makan kat pasar bawah je sbb dah lewat malam..kena 80000 utk 8 org...tp mmg syok la makan :D

    ReplyDelete
  18. omak kau! besar gedang makanan laut diorang.. tgk sendiri rasa tak lalu nak mkn.. hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa betul2.. ada yang sangat besar sampai takut nak tengok ke nak cuba ke hehehe.. seram..

      Delete
  19. Hari tu pegi Jepun pun Sha telan je tak kira harga dah. Rasanya kalau convert MYR, telan air liur sepuluh kali fikir jugak nak masuk makan, hehe.
    Tapi haemultang tu nampak sangat sedap! Sbb rupa lebih kurang macam Tomyam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe tapi itulaa chance nak rasa makan kat tempat orang kan.. daripada balik dok teringat2.. tutup mata jela bayar and makan.. a ah macam tomyam =)

      Delete
  20. terbeliak bijik mata nengok harganya tapi betul dah alang2 sampai rugi pulak kalau tak merasa. sotong tu memang besarnyaaaa

    ReplyDelete
  21. tetiba terliur plak tgk mknn tu ct hehehehe

    errr ada tanya x kat sn ada belacan x? hahahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehee adoiyai pandai depa makan belacan pulak =P

      Delete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.