Pengalaman Pertama Menaiki ETS Dari Parit Buntar Ke KL Sentral | SITI.YANG.MENAIP

Pengalaman Pertama Menaiki ETS Dari Parit Buntar Ke KL Sentral

/
306 Comments
August 20, 2015
MENAIKI ETS PERTAMA KALI DARI PARIT BUNTAR KE KL SENTRAL. Welcoming the Electric Train Service atau lebih dikenali sebagai ETS ke utara. Finally ETS telah memanjangkan laluan dari Ipoh terus ke hujung utara Semenanjung Malaysia, Padang Besar. Last year lagi aku dan DediS dapat agak yang ETS akan sampai ke utara real soon. Beberapa stesen kereta api yang berdekatan dengan rumah kami di upgrade. Stesen buruk Parit Buntar dah dibina semula. Pembinaan stesen KTM Nibong Tebal yang besar dan beberapa kali juga ternampak ETS dipandu uji. Jadi bila dapat peluang untuk naik ETS buat kali pertama, memang seharusnya aku rasa jakun. 

PERJALANAN KE KL SENTRAL MENAIKI ETS

Aku kena balik KL to attend Momon's engagement. Kalau aku tak pergi nanti dia mogok. Kalau aku tak pergi nanti tujuh keturunan dia ungkit tak sudah. Jadi untuk menyelamatkan keadaan I bought my return ETS tickets from Parit Buntar to KL Sentral. At first aku nak naik Malindo since hanya RM69 return tapi no one yang boleh hantar aku ke airport. Bila fikir balik, cost toll Penang's second link pergi balik dan minyak, akan jadi sama harga dengan harga ticket ETS iaitu RM110. Jadi marilah senangkan kerja MamiZ dan DediS. Hantar sajalah aku kat stesen Parit Buntar hanya lima belas minit saja dari rumah. So here it is. The first journey to KL Sentral via ETS.


Aku tak ambil gambar pun dalam perjalanan pergi. Aku tak ada mood. Naik ETS pun dah senja jadi mata pun dah kuyu. Coach yang aku dapat sangat bising orang utara kata hingaq. Seriously aku dengar MP3 sampai volume 27/28 tapi aku still boleh dengar orang bersembang. Melayu Cina India. Semua bahasa bercantum sesedap rasa. Oh no tak ada consideration. Boleh nak cakap tapi pelan-pelan. You are in public. Aku tak nak tahu kisah perjalanan hidup kau. Maybe ETS boleh buat zon senyap lepas ni. They talked loudly, gelak sampai nak gegar gerabak dan keep on jalan kehulu kehilir. Bukan ada benda nak tengok pun. Annoying. Pakcik sebelah aku pula tidur sampai makan space tempat duduk aku. Siap mengkerekot tidur tak sedar apa. Terseksa jiwa raga. Wanted to buy some food tapi dengar orang cakap makanan habis. Nangis dalam hati. Padan muka. Siapa suruh tak makan siap-siap. Belagak nak makan atas train. Makan angin sampai kembung perut. Layanlah MP3 sampai KL Sentral. Momon dan AbamA dah siap tunggu nak jemput. Aku suruh Momon jemput kalau nak aku pergi E-Day dia. Kemain depa dua orang ni. Esok nak tunang boleh dok dating kat NU Sentral makan aiskrim lagi. 

PERJALANAN PULANG KE PARIT BUNTAR VIA ETS DARI KL SENTRAL

Selesai majlis Momon, esoknya aku dah bersiap nak gerak balik ke Parit Buntar. Ticket awal pagi. Makcik Normala sempat buat cokodok untuk breakfast dan memikirkan takut tak ada makanan dalam train seperti sebelumnya, aku tibai makan puas-puas. Keluar rumah 8.45AM baru terkedek-kedek nak gerak dari Ampang. Tapi Momon kalau rempit baik punya memang sampai on time. Pukul 9.00AM aku dah terpacak di KL Sentral. Aku tak tahu mana nak pergi so aku tanya pekerja kat Information Counter just to make sure platform mana nak pergi. Bukan first time di KL Sentral tapi first time nak naik ETS dari KL Sentral. Tak adalah susah sangat. Coach A dan seat paling depan. Spacious space. This time aku duduk tepi adik manis yang nak ke Arau. Tengok dia usung bawa burger naik train aku questioned diri aku sendiri. 9.30AM sharp ETS bergerak meninggalkan KL Sentral. Punctual sungguh tak ada delay. Kali ini aku snap banyak gambar.






MAKANAN-MAKANAN DI CAFE ETS

ETS ada lima gerabak. A, B, C, D, dan E. Toilet berada di gerabak B dan cafe berada di gerabak C. After a while aku nekad untuk menjenguk ke cafe. Ada makanan atau tak aku tak peduli. Aku just nak snap pictures. If ada makanan aku lepaklah sekejap. Untuk ke gerabak yang lain kita kena buka pintu tutup pintu dan lintas penghubung gerabak dan buka pintu dan tutup pintu balik. Jadi kalau duduk Coach A macam aku sedikit seksa sebab jauh perjalanan nak sampai ke cafe. Sempat juga terlambung kiri kanan. Lepas berjuang, akhirnya aku sampai di cafe ETS yang comel sangat. And aku bau makanan. Alhamdulillah ada makanan. Terus lupa camera sekejap dan belek-belek makanan yang ada. Not bad. Untuk service di dalam train. Kau expect nak makan pasta or pizza memang tak adalah. They have Nasi Lemak, Mee Goreng, Bihun Goreng, Sandwiches dan Burger. Hot drinks dan mineral water.  






Tempat duduk agak limited. Kalau rasa tak mampu bersabar boleh balik ke seat masing-masing dan makan. While tunggu Nasi Lemak dipanaskan, ada one lady bangun dah sudah makan. My luck dan aku cepat-cepat duduk. Dapatlah merasa makan dalam ETS dengan pelaburan sebanyak RM9 untuk sebekas Nasi Lemak, Sandwich dan Hot Milo. Sambil makan sambil cuci mata tengok hutan dan sambil berperang dengan kerusi yang super licin. Kaki pula pendek dok berjuntai tak sampai. Aunty sebelah aku siap tolong tahan kaki aku ingat aku nak tergelungsur jatuh. Lepas makan aku stop by gerabak yang ada toilet dan look around. Aku rasa train ETS yang aku naik bukan kereta api baru. Sebab ada bahagian yang dah buruk. Ada yang berkilat. Tak tahulah. Toilet aku tak mahu komen. Aku tak masuk. Aku tengok lantai basah sungguh terus tak jadi jenguk. I is very the cannot kalau public toilet sebegitu rupa. Unless sangat urgent.

PEMANDANGAN SEPANJANG PERJALANAN MENAIKI ETS









Banyak sebenarnya gambar yang aku snap. Tapi banyak juga yang tak menjadi. Camera tak secanggih mana jadi tak dapat nak snap gambar cantik-cantik walaupun train bergerak laju. Jadi yang ada hanyalah gambar-gambar yang aku dapat snap bila train sedikit perlahan. Bagi aku, kawasan paling cantik adalah sepanjang laluan ETS merentasi Bukit Merah. Bayangkan ada laluan kereta api yang lalu tengah-tengah tasik. Siap boleh nampak bayang-bayang ETS di permukaan air. Superb gila view but again, gambar semua tak menjadi. Kena ambil train siang baru dapat nampak. Memang lawa. Dalam perjalanan pergi memang tak perasan langsung. Dah gelap. Bila dah lepas Bukit Merah aku pun bersiap-siap untuk turun. Sembang sikit dengan adik manis dan say goodbye. Sepuluh minit saja perjalanan ETS dah sampai Parit Buntar. MamiZ dan DediS dah siap tunggu. Menanti kepulangan anak dari perantauan. So long ETS. Terima kasih. Perjalanan balik yang menyeronokkan. Perjalanan pertama bersama ETS yang menarik. Insyallah lepas ni boleh naik lagi untuk balik kampung. So korang boleh cuba naik ETS untuk perjalanan intercity di Malaysia. Yang baru pertama kali naik, yang selalu naik dari KL - Ipoh - KL. Mana-mana sajalah. Kongsikan pengalaman kita untuk rujukan kawan-kawan yang lain.

SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

306 comments:

  1. wahh best la. kan. perjalanan yang panjng

    ReplyDelete
  2. siti cam mana nak buat watermark tu? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nina ada blog tak? try terjah tapi x dpt...

      Delete
    2. kawan buatkan.. CT tak reti nak buat..
      kalo pandai guna adobe memang boleh la kot buat.. nanti tepek je
      atas gambar hehe..

      Delete
    3. Link blog Nina ada kat blog i ler... kan dah beri... iskss..

      Delete
    4. hehehe kalo tekan nama Nina memang tak link ke blog dia..
      dats why leee cenggitu..

      Delete
    5. haaaa SS mana link Nina ? hehehe apa kata Akak JM mintak kat IG.. hehe..

      Delete
  3. confirm penat.. apa2 pun memang biadap 'customer service' dia cakap macam tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang penat pun sebenarnya duduk dalam train..
      tapi pengalaman baru jadi ada teruja jugak..

      biadap betol.. nyampah..

      Delete
  4. dah lama tak naik ketapi balik kpg...nak try jg..balik kuala..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe mari mari kita kayakan ktm hehek =P

      Delete
  5. assalamualaikum
    singgah ptg
    hari ini bz sangat x sempat nak BW

    ReplyDelete
  6. Dik An tak pernah cuba lagi . Tapi tiap hari nampak bahaha . Pasni in shaa Allah nak cuba . Ingat nanti bebila balik from labuan turun kl than from kl amik ets mai pb huhu. chewah berangan haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe selalunya memang cemtu Dik An.. yang duduk dekat mmg tak pernah cuba hehe.. nanti balik Parit Buntar naik ETS k.. jauhnya Dik An skrang sampai ke Labuan..

      Delete
  7. insyallah nti nk bw budak2 tu naik ETS
    dulu ms studi sllu balik naik train
    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngeh3.. plan nak naik sampai Ipoh than patah balik..
      saja gatai ehehe..

      Delete
  8. Assalamualaikum kak siti :-)
    Dah lama aliah tak mai sini .so harini ada masa aliah pon apa lagi terjah lah hehehhe
    Awat kat siti tak bajet cakap omputih ja kat penjaga kaunter tu baru dia tau .. kikikkiki belagak pulak dia haisshhhh ...
    Btw best jugak tiket pulak mahal sikit dari bas tapi oekylahhh cepat sampai ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai Aliah.. bajet sikit2 jelah Aliah oooi.. kang kantoi kalo cakap ayat panjang2..
      tu pun tibai je loghat hahaha.. peduli lah.. pagi2 nak moody2 kan..

      kalo pegi balik sakit gak sebenarnya.. tapi cepatlah sampai.. cumanya ETS ni shari skali saja.. so kena rancang betol2..

      Delete
  9. ERMM HARGA BOL;EH TAHAN JUGA YE...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe biasalah.. service okay jadi tak apalah kita bayar mahal sikit..
      kalo service hancus lain cerita.. wajib kita mogok =)

      Delete
  10. Best nya..sesekali nak try naik.. :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Yan perlu datang ke KL Central...

      Delete
    2. hehehe jom Kak Yan.. ajak abam deting dalam train =)
      pi Putrajaya rumah Kak JM.. dia nak banje makan tu..

      Delete
    3. boleh je..meh la kak Yan heee

      Delete
    4. nak nempek sama !! hahaha alamat tau dah.. tunggu orang tu jemput je..

      Delete
    5. nak menyelit boleh? keh keh keh...

      Delete
    6. hehehe boleh.. SS kena belanja makan dulu..

      Delete
    7. kalau SS..anytime...kalau lapar waktu malam pun JM sanggup keluar cari...:P

      Delete
    8. alaaaa Akak JM memang.. malu2 kucing..
      orang ajak jumpa tamoo..

      Delete
    9. sis JM nk blanja makn?? nk juga. . hehe. tanpa segan silu pelawa diri sndir :-D

      Delete
    10. heheheh haaa haaa ? Akak JM nak banje makan ? haaaaa ?
      naaaaak paw Akak JM gak..

      Delete
  11. terima kasih CT berkongsi kisah, anak kak ana merdeka ni nak try balik dari tapah ke rawang dgn ets,semoga selamat dan lancar perjalanannya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah.. service ETS bagus Kak Ana.. nothing to worry..
      nanti boleh Kak Ana share citer anak Kak Ana naik ETS.. kot mami dia
      pula tingin nak naik..

      Delete
  12. Pekerja kat information kaunter tu memang nak makan selipar agaknya. Akak hangin kalau dah tugas kau bagi information kat orang awam, kau berlagak hebat tak kena tempat. Nway, suka your respon. Kalau akak tak terfikir! Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kalau saya kena sound gitu, terus buat slang Kelantan.tapi respon Ct memang best!

      Delete
    2. orang mcm tu x boleh diam je..'BALAS' je biar dia fikir sampai ke tulang hitam

      Delete
    3. tulaaaa nak kasi kasut sayang lak.. x padan mulut dia ngan kasut kita hahaha.. tahla macam mana terlintas nak cakap cemtu.. macam otometik saja.. laju keluar dan siap jeling2 mapuh la.. buat orang hilang mood tau. pagi2 kita nak happy dia cenggitu lak..

      ehehe boleh tahan ye kakak2 berapi =D

      Delete
    4. bagus CT jawab mcm tu..RASAIN!!!

      Delete
    5. tah mana mai kekuatan.. hahaha selalu kan i baik je sopan =P hahaha..

      Delete
    6. kalu SS... kasi tangan tak boleh... kasi kaki... he he he...

      Delete
    7. i kemetot la SS hahaha.. kasi kaki tak sampai..

      Delete
    8. kalau JM kasi PENUMBOK je biar senget mulut tu..geram!

      Delete
    9. uuuush rilek2 Kak JM.. budak tu lagi besar dari akak.. CT takut
      akak terpelanting nanti =P hhahaha..

      Delete
  13. Hahahah akak gelak sampai keluar air mata baca part kaki terjuntai tu. I can totally relate to that :D
    And that aunty sooooo comellll! Concern betul dia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tinggi Farrah berapa? ce email ke sis JM hihihi

      Delete
    2. amboi Akak JM..

      hahahah memang kak.. time kat sekolah dulu kan.. kalo duduk atas kerusi makmal memang kawan2 gelak.. sebab tu mencik p lab.. suka kelas bio je sebab cikgu bawak masuk bilik komputer so tayah duduk atas kerusi..

      masuk hostel pun sama.. kat meja makan kaki CT je yang tak sampai hahaha..

      Delete
    3. ahahahaha....itu dulu CT..skrg akak tgk dah tinggi!

      Delete
    4. hahhaa kemetot cemtu gak la kak.. kalo kuar ngan kawan kerusi tinggi mesti diorang gelak2.. hahaha.. dah la x minum susu.. mana dapat kalsium..

      Delete
    5. sekarang sempat lagi nak tinggi... letak tangga kat kaki... keh keh keh...

      Delete
    6. oooit.. inovasi apa tu ? tamoooolaaa haha..

      Delete
    7. JM dah tahu tinggi SS..siaze kasut 38 pun JM tahu :P

      Delete
    8. amboi kak.. sampai tu pun tahu.. hehehe..

      Delete
  14. OK... Dalam entry ni reveal nak pegi Koya dengan Momon... He He He..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha yeah Momon ku.. wow Kak Sal.. saving banyak eh ? ngeh2..

      Delete
    2. Sal lagi hebat... pegi travel dgn org yg dia tak kenal.. boleh geng jay emm.. ha ha ha...

      Delete
    3. hehehe Kak Sal main konsep.. tak kenal maka tak cintalah SS..
      samalah dengan Akak JM..

      Delete
    4. Tapi kan CT...bila dah kenal mmg TAK CINTA pun...ngeri!!! yg terbaru ni lagi byk songeh...x pasti lah leh tahan ke tak huhuh

      Delete
    5. nak pegi sorang dia nk follow jugak...dia okey katanya follow je...tapi bila dart start plan..itu x boleh ini tak nak...TELAN je lahh

      Delete
  15. Orang2 yang hingaq tu bercakap pakai microphone ke sampai boleh cecah volumn 27/28... Kalu Ziana Zain dah tercampak dah microphone tu.. he he he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. i yang pasang mp3 volume 27/28.. still dengar suara diorang..
      memang tak tahula apa diorang sembang.. apek apek.. tapi nampak macam bukan
      chinese malaysia..

      Delete
    2. atau dorang tertelan mickopon... he he he...

      Delete
    3. lahir2 dah telan.. healer kot dia telan.. xyah tempik2 dah..

      Delete
  16. Boleh tahan laa harga makanan dalam train...

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasalah.. konsep dia.. kau lapar kau beli..
      kau tanak suka hati =P

      Delete
  17. Gambo toilet dalam train tak amek? he he he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada.. tapi nanti tak ada selera nak makan plak =P

      Delete
    2. CT..tgk sebelum tido jgn tgk sebelum mkn hihihi

      Delete
    3. hahaha kalo takleh lena berjaga sampai pagi cem mano ?

      Delete
  18. Replies
    1. Sampai Padang Besar sahaja

      Delete
    2. yep sampai Padang Besar saja.. then boleh ambik train lain ke Hatyai..

      Delete
    3. aiseyyyyy... baru berangan nak smpi hadyai...

      Delete
    4. alaaa.. sampai Padang Besaq tu tukaq train saja..
      kata jiwa kental.. kasi redah lah..

      Delete
    5. kalau nak terus ke Hatyai naik keretapi Senandung tu...ambil sleeper bed

      Delete
  19. saya dulu pengguna tegar ETS masa awal2 dilancarkan :) hehe memang duit habis kat KTM je lah kalau balik KL-Ipoh. Dulu belajar sepang, ETS leh naik kat Nilai jugak. Sekarang dah tak naik dah, tapi teringin lah nak cuba naik ke utara pulak.

    Happy bila baca yang ETS sharp. Harap sgt diorang jaga kualiti yg macam ni. Hehe, dulu ETS tak sharp sangat taw. T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe skrang Hanis naik basikal.. x mainla KL-Nilai hehehe.. skarang Czech maaa.. sambil berbasikal sambil posing..

      so far akak naik pergi dan balik yes.. memang betol2 on time dia jalan.. tak ada jerit2 panggil last call ke apa.. terus berdesup. lambat kiranya bye2 la..

      Delete
  20. Haluuu adik CT! Akak CN lama dah tak dtg sini. Hehe...

    Awatlah tak khabaq nak dtg sini. Boleh je CN temankan CT dekat kl sentral tu. No need to ask that lady dkt info counter tu. Your ambassador is here my dear. Hehe... Ceh2, tetiba akak CN nak jd 'tour guide' CT dkt kl sentral tu plk kan :D

    ETS tak pernah lagi CN try. Kalau intercity tu, banyak kali juga la. Hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh dah lama tak datang tak apa.. jangan tak datang langsung dah..

      pergi rumah kawan lew CN.. kalo dak memang habaq awal2 dah.. boleh paw waakaka.. pi la sound sikit pekerja tu CN. kasi basuh cukup2.. mencemarkan imej negara. cewah..

      Delete
  21. tak merasa lagi naik ETS.. tak dak tujuan nak naik pun..saja2 jalan macam tak la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe alah saja2 tu pi je naik ke Ipoh.. minom2 kopi then patah balik.. hehe..

      Delete
  22. berapa jam dari KL sampai parit buntaq?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiga jam lebih.. bila masuk KL dia x laju sangat dah.. sebab ada banyak station agaknya.. dia macam slow jugakla tapi sampai on time. tak ada delay delay..

      Delete
  23. harga boleh tahan kan.. that price dah sama cam naik flight.. tapi sebab jauh dari airport, so tak berbaloi kan nak naik flight..

    ReplyDelete
    Replies
    1. flight lagi murah sebenarnya hahah.. tapi tula.. tambah tolak cost ke airport..
      sama saja.. minyak lagi toll lagi.. naik je la ETS hehe.. kematu montot pun kematu la..

      Delete
  24. bilalah tasha nak dapat naik pulak

    ReplyDelete
  25. Ena dlu selalu naik train ni kalau nak balik ke Tg.Malim dari KL.. hahah dekat je tapi malas nak naik KTM.. lambat.. biarlah duit habis, tapi masa lagi berharga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe memang le KTM tu ehek ehek.. kalo yang kena travel naik KTM hari2 memang tabahlah.. tapi KTM bukan sengaja slow.. keadaan rail dan kawasan sekeliling.. itulaa sebabnya..

      Delete
  26. selesa kan kak naik ets . next week yaya pulak naik dri bt gajah nak ke kl sntral .. janji cpt smpi cpt balik sb ada ets ni kejap je 2 jam gitu smpi destinasi dah huhu makanan kat cafe dia masa yaya naik thn lps boleh tahan mahal . sejak2 tu memg nak naik ets yaya n family mmg bawak bekal makan . hehe jimat duit .

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe nanti Yaya buat entry citer pengalaman Yaya pulak k.. boleh ramai2 baca.. ambil gambar banyak2 k jangan lupa. tu laaa akak pun plan nak bawak makanan lew naik bila balik tu tapi dah panas hati dgn mamat tu terus menonong cari train.. terus lupa makanan.. tapi makanan dalam train pun not bad. standard lah harga skrang..

      Delete
  27. Wah ct dh rasmi nk ets dh..okok...xpe nnti akak pulak nk try..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheheh rasmi sendiri Kak Farah.. mana ada orang nak sponsor kita..

      Delete
  28. bestnya dapat naik ETS dah.. ntah bila plak Eyda nak merasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. naik p Ipoh minom kopi seround then patah balik hehehe..

      Delete
  29. ini train lama ETS.. train yang baru belum dapat kelulusan untuk memulakan perjalanan.. itu yang baru ada 1 trip jer sehari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wooooah Kak Eyda memang pro eh bab bab ETS ni.. tngk kat blog akak lah schedule semua.. ngeh2.. tapi memang sikit buruk macam karat2 gitu.. patutla wonder jugak nape..
      tapi seat semua kemas =)

      Delete
  30. 10 minit saja perjalanan ETS dah sampai Parit Buntar? biar betul CT?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ETS Parit Buntar ke KL Central 10 minit? ye ke...habis kalau KL Central ke IPOH? 5 minit? salah info nih

      Delete
    2. eh eh bukan la Kak Eyda.. dari Taiping ke Parit Buntar.. hahaha.. bila da gerak dari
      Taiping tu.. memang CT da standby kemas barang sebab dia announce Parit Buntar dah.. tengok2 dah sampai..

      Delete
    3. ETS pon mampu sampai Paris 10 minit... Tapi.... Dalam mimpi...
      *Jangan gelak memang tak kelakor...

      Delete
    4. tulaaaa SS.. CT tak tahu nak respon macam mana ni..
      kalau tak gelak jangan marah k..

      Delete
  31. akak pernah naik ETS..biasa jelah, takde apa yang menarik hati. Tapi lagi laju dari naik bas, so I loike!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau train lebih slow dari bas bukan train namanya Sal kih kih kih. Ehh jap...landasan keretapi utk ETS x ada trafffic light kan..sbb kalau keretapi di Bangkok akan berhenti beri laluan kepada keretapi lain nak lalu

      Delete
    2. biasa2 saja cuma okaylah sebagai alternative lain untuk perjalanan jarak jauh selain kapal terbang. samalah.. i is kenot sangat bus tapi naik jugaklah if thats the only choice yang ada. tak pastilah Akak JM.. tapi ada jugak ETS berenti lama statik saja.. tak tahu berenti untuk apa..

      Delete
  32. ada cafe? Tak tau plak, akak biasa makan siap-siap.takut nak memerut. elak jugak toilet dalam train. Even toilet flight pun akak elak dari naik..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe kalo boleh tanak p gak toilet train ke flight ke.. tapi saja jenguk nak tengok suasana harmoni dalam tu hahaha.. ada cafe.. KL-Ipoh pun ada.. tapi makanan tu belum tentu ada..

      Delete
  33. Best tapi bila gerabak bukan baru mula rasa macam tak Best. Sebab pernah ada pengalaman buruk dengan ktm sebelum ni.
    Cafe di train ni dulu kalau minum air.. Air bergerak sakit sebab bergegar sekarang dah ok ka siti

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Air bergerak sakit" ye ARZ..ahahaha

      Delete
    2. Akak JM.. maafkan la Arz dengan syndrome typo dia.. kita redha sajalah dia memang begitu hahahaha..

      okay saja skrang.. makanan pun x goyang2 air pun okay saja.. air sakit CT tak jumpalah lagi ngeh2.. tapi gerabak ada yang nampak buruk.. ada yang nampak baru..

      Delete
    3. Air apa yg bergerak sakit tu? he he he...

      Delete
    4. tiada jawapan lagi sampai skarang..

      Delete
  34. Assalam CT,
    waaaaaaaaaaa
    na naek jugakssssssssss

    ReplyDelete
  35. Amboi sangat orang yang kerja dekat information counter tu. Saya tak bolehlah tengok orang bagi customer service yang teruk. Rasa membara je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila Farah.. sila tazkirah dia.. akak tak cukup power.. atttack dia sikit Farah..
      berapi gak ni tapi takut kena tinggal train.. maka ku biarkan dia..

      Delete
  36. teringinnya nk naik...KTM biasa pon x penah naik lg ni...hik3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe KTM tu tak apalah Kak Zai.. bawak si bambam tu naik ETS jom hehe..

      Delete
  37. assalamualaikum....sititiiiitititititittiii............saya yaya cendana...done to follow you,....follow me back yaa...tq..... :)

    www.yayacendana.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaya Yaya Yaya ooo Yaya.. thanks sudi singgah sini =)
      lambat sikit la dapat reply.. baru ada masa nak jenguk ni.. akan ku terjah ke sana..

      Delete
  38. ok jugak ETS ni,harapnya KTM akan upgrade jaringan train satu Malaysia...convenient nak travel,spoiler macam kat info kaunter tu patut dinyahkan dari btugas kt situ,tak molek sungguh budi bahasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe KTM tu macam susah sikit je.. sebab CT ada terbaca somewhere..
      keadaan rail dan sekeliling yang membuatkan KTM xleh nak pecut laju sangat..
      betul tu.. kalo ada train connection satu Malaysia memang lagi best.. senang orang nak travel.. kurang kereta atas jalan..

      Delete
  39. xpernah naik lagii..hihi... baca kak siti punye cerita ni mcm teringin je nak naik sekali nanti :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe try la adik manish.. pi dekat2 je dulu.. buat trip =)

      Delete
  40. Bestnya..seronok Ada pengalaman naik tu..tp bosan bila sorang2..kalo kak wana Mmg x boleh sorang2..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh kalo dapat orang sebelah okay.. tak bosan jugakla..
      pegi dapat pakcik balik dapat adik manish.. so sembang2 ngan adik tu..

      Delete
  41. Stesen buruk Parit Buntar? BURUK seperti kain BURUK tak :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe tak la seburuk itu.. tapi buruk la uzur dah..
      kayu okay body bangunan.. now dah moden..

      Delete
  42. ngeh ngeh ngeh...mestilah JAKUN..sis JM pernah alami nya semasa naik Bullet Train di Beijing dan Shinkansen di Japan...kalau ETS belum pernah try test...Hamooiii..ko JM...bagi contoh yg ober the sea je kan...weekkk!!! jelir lidah ke JM hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulaaah itulllah... dia punya contoh semua yang tak tercapai dek akal.. hahaha..
      tak terbayang haaa bullet train kat oversea.. naik kat shanghai pun cem xderla laju sangat.. jepun tip top kan orang kata..

      Delete
    2. Nak SS bagi contoh train lain tak? he he he...

      Delete
    3. alaaaa korang ni.. mentang2 laaaa dah mrayap jauh.. janganla buli itew cemni..

      Delete
  43. Momon? ishhh sib baik baca banya kali..ingatkan MOMOK hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha Momon tu memang kadang2 jadi Momok gak hahaha..

      Delete
  44. Ohhhhh...CT nak ke Korea dengang MOMON ehh...so tiada RAHSIA lagi...nak ikut!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe dengan Momonku laaa sapa lagi.. nak ikut ? akak sudi ke travel dengan CT..

      Delete
  45. RM110 return? hurmmm...sama harga tiket flight sis JM ke Surabaya Jogja return!

    ReplyDelete
  46. semua orang bising!!! ishh org msia mmg mcm tu lahh..ce kalau naik train di Korea, Japan...cakap perlahan je ..ada tu diam tak bersuara...ishhh...bayar mahal tapi x selera dek kerana orang nya...ni mesti festime naik train laju so JAKUN lahh..then x alert sensitiviti org lain..kalau sis JM haruslah dah 'sembur' orang2 tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. eeeh tak jugak kak.. rasanya diorang tu bukan orang Malaysia sebab ada pekerja lalu diorang tanya in chinese and memang macam tak faham cakap melayu..

      Delete
  47. mengkerekot tidur? demo sikit boleh?

    ReplyDelete
  48. Esok nak tunang boleh dok dating kat NU Sentral makan aiskrim lagi. Gatai.. <----"nanti CT jgn buat mcm ni tau" hihihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe CT heheh eheheh eheheh ehehehhehehe..

      Delete
    2. Jay Emm tu jangan buat camtu...

      Delete
    3. isk SS ni.. jangan kacau daun la.. memori daun pishang tu..

      Delete
    4. SS...i DATING cara lain

      Delete
  49. Kiranya E-day Momon dalam another entri lah ni ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tak adalah.. malas nak citer E-Day dia haha.. tu kiranya
      menunjukkan process berlangsungnya majlis..

      Delete
  50. orang kat information kaunter jawab mcm ni "Tak pernah naik train ke apa ? Tunggu kat sana.."

    Kalau aku pernah naik train tak datang lah tanya ko...kalau rasa malas nk jawab jgn kejer kat information kaunter....gi jadi tukang cuci lagi baik!!!! <--- itu respond dari sis JM kalau ada org reply mcm tu...CT yg kena sis JM yang panas hati..ishhh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak JM, CN rasanya org dkt kaunter tu dia tak belajar sense of customer service tu. kena sekolahkan dia semula tu :D

      Delete
    2. he is still young tau.. macam budak budak sangat lagi.. maybe part timer eh entahlah..
      memang pun macam apa je..

      Delete
    3. Kalu SS... SS jawap... "Gaji ko mana? meh kasi aku... Ko gi balik... Bior aku duduk information kaunter".... He He He...

      Bukan susah pon kan... Dengan semua orang kite akan jeritkan "Tak pernah naik train ke apa? Tunggu kat sana".. Haaaaa ulang2 ayat tu macam surat kabo lamaaaa... Senang naaaa buat duit...

      Delete
    4. hahaha meh aku duduk jaga information counter hahaha itu debak lah.. lawak lah..
      aa ah la setakat ulang ayat2 gitu.. xyah espiyem lah kan.. terus apply kerja..

      Delete
  51. dalam ETAS mmg x ada seleping coach lah ek..berapa jam dari Parit Bundar ke KL Central

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak adalah kak.. kalo ada nak gak try.. heheh.. 3 jam setengah..

      Delete
    2. SS.. JM kan diva.. ngak bisa duduk lama2.. mahu baring2 pula..

      Delete
    3. kih kih kih...sleeping beauty :P

      Delete
  52. part paling lawak tu...kaki terjuntai ahahha....ye ke? tinggi sangat ke seat nye...sis JM rasa CT tak lah rendah sangat hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi amboi akak.. hehehe.. ye tinggi.. macam kerusi kat bar..
      rendahla kak.. kemetot je.. kalo akak rasa lebih kurang sama.. akak pun kemetot la =P

      Delete
    2. Ada terasa macam naik buai tak? keh keh keh...

      Delete
    3. kerusi keras buaian apanya.. buai laju2 la jawabnya..
      okay gak.. tahan jatuh sendiri lah..

      Delete
  53. jap..jap..ETS ni train laju kan...ada display tak dalam train tu speed per hour...ada dalam 300km/jam tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada kak ada.. tapi tak perasan la ada sampai 300km/h ke dak..

      Delete
    2. Dah sleeping beauty mana nak perasan... keh keh keh...

      Delete
    3. lol !! haruslah sleeping beauty.. one and only tau..

      Delete
  54. okey...baru habis bom satu entry...another entry tunggu balik dari trip malam ni heeeee..bye CT!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehehe amboi rajinnya akak heehhe.. camon kak !! rampas kembali takhta =)

      Delete
  55. Ni ets dri pdng besar yee. Xpe. Nanti sye mmg duduk kampus uniciti dekat sg chuchuh. Dekat benor dgn pdg besar. Nnti boleh naik ets ni ja p k.l. good job perlis. Perlis maju 2015.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe a ah.. ETS dari Padang Besaq.. hehehe waaaa lagi senanglah nak ke KL kan..
      yeah Perlis makin maju =)

      Delete
  56. Seronoknya baca pengalaman siti naik ets... rasa mcm nak try naik jugak.. hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheheh apa lagi.. jom jom rancang percutian..

      Delete
  57. ni yg tetiba rasa nak blik kg naik ets ni..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. yezzaaa.. itulah motifnya.. menghasut semua naik ETS..

      Delete
  58. Saya pernah naik kereta api pi penang tapi tak tahu lah ets ke tak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila naik tu adik manish ? KTM kot sebab ETS baru je mula bulan 7 ritu..

      Delete
  59. wah..macam best je..siap disediakan makanan

    ReplyDelete
  60. klu tau tak le bertanya kan ct . manusia bajet bagus camtu pun ada ... mmg sakit kepala lah klu org sekeliling bersembang macam org lain pekak badak ... ct tak de lak mention perjalanan ambil masa berapa lama ... ala , rugi x dpt tgk gambar train lalu kat tgh tasik ... huhuhuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Kak Vee.. plus tak faham tu yang makin pening jadinya.. nak tido plak tak selesa pakcik sebelah 3/4 space.. nasib badanlah..

      parit buntar - KL selamat 3 jam stengah..

      Delete
  61. insya allah akan naik. plg cpt bln dpn plg lmbt bln 10 hahaah

    ReplyDelete
  62. Bestnya dapat naik kan untung la CT

    ReplyDelete
  63. Mknan pun ada dah ok n sedap ke

    ReplyDelete
  64. Bilalah agaknya nak dapat naik ets nie ^-^

    ReplyDelete
  65. komen dulu baru baca....leh x cenggitu??? hahahaha

    ReplyDelete
  66. ooooo.....bukan coach baru ehhh....igtkan baru semua.....dh terbayang semua dlm tu baru....bersinar2...memancar2......rupanya dlm bygnku belaka hihihiih

    ReplyDelete
  67. harga makanan RM9 eh...kira xmahal sgt la kan...sedap x CT?? mee goreng dia tuh mcm sedap jerrr....hahahahha

    ReplyDelete
  68. Baca 1st experience ke KL rasa mcm baiklah naik plane. lg cepat n selesa. tp kalau tak rasa sendri mana nak tahu kan. tp bila time balik ok lah. dh makin ok. good for u

    ReplyDelete
  69. eh, bukn ke train ni sepatutnya train baru but how come ada gerabak yg lama pula ek.. musykil betul.
    tp kira murah ler makanan dia, nasi lemak n air n sandwich baru RM9. ingatkan mau dekat RM20 dah

    ReplyDelete
  70. bila ct ckp lalu kt bukit merah kawasn paling lawa seb merentasi tasik..wah!!! terus rasa teringin gila nak naik balik aloq staq

    ReplyDelete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.