MELBOURNE VICTORIA 2015 | AUSTRALIA : DAY 1.0 - HELLO MELBOURNE | SITI.YANG.MENAIP

MELBOURNE VICTORIA 2015 | AUSTRALIA : DAY 1.0 - HELLO MELBOURNE

/
182 Comments
September 30, 2015
13 September 2015 [Ahad]

Bangun pagi rasa macam tengah mimpi sampai tertidur mengadap laptop menyiapkan itinerary. Kalut sangat aku rasakan dua hari sebelum depart ke Melbourne baru ada masa untuk susun itinerary kasi kemas. Tak adalah perfect tapi sekurang-kurangnya ada panduan untuk dirujuk. Lepas breakfast masih lagi mengadap laptop. Jangan diikut perangai last minute macam ni elok prepare awal-awal. Muka aku terlalu ketat agaknya sampai anak-anak buah tak berani datang dekat. Jangan dikacau orang yang tengah stress jadi gulai masing-masing nanti. Segala documents dah print dan double check. Alhamdulillah by 5.00PM semuanya selesai dah boleh tarik nafas lega dan terus bersiap untuk ke KLIA2. Acik Yati (Cik Tia's mother) seawal 3.00PM dah Whatsapp aku baru gerak dari Taiping katanya. Kak Sal pun Whatsapp bila nak keluar rumah. Since I was from Bangi, tak terkejar-kejar sangat. Berjanji untuk berjumpa di Departure Hall KLIA2 selewat-lewatnya pukul 8.30PM. Akhirnya kami bertiga bertemu. Mula-mula sengih macam kerang busuk semuanya. Excited nak travel bersama buat pertama kali. Cepat-cepat kami pergi check-in. Aku tak reti nak online check-in jadi aku prefer secara manual. Kami nak request duduk bersebelahan jadi senang berurusan di kaunter terus. Aku dan Kak Sal check-in sekali. Timbang bag tiba-tiba exceed 4KG. Mesti sebab makanan semua berat-berat. Jadi aku terus keluarkan makanan untuk bawa as hand carry saja. Aku bawa tote yang berisi makanan menonong masuk Departure Hall. Plastik bungkusan aku simpan. Kang orang ingat minah kampung mana terlepas bawa plastik cenggitu saja masuk flight.

Back in April, bersembang dengan Cik Tia, kawan lama masa di MRSM dulu through FB. She was one of my housemates. She is now in Melbourne sambung study. Aku pernah plan untuk ke New Zealand ziarah dia tapi tak jadi. Christchurch gempa. Bila Cik Tia sudi terima aku as tetamu, I bought the ticket. Ramai yang dah tahu aku travel dengan siapa kali ini. Memang niat utama nak travel adalah untuk menjelajah meneroka bumi-Nya. Nak merasa usap kepala kangaroo dan peluk koala. Aku boleh katakan hampir 90% daripada itinerary yang disusun berjaya dicapai. Disebalik semua itu, ada yang lagi bermakna yang aku dapat. Tiny little things yang besar nilainya. Kisah jejak kasih, kisah sebuah persahabatan yang terbina dan yang pastinya adalah satu kisah pengembaraan yang cukup bermakna buat diri aku. Hebat atau tak dimata korang semua, bukan taruhan. Diri merasa cukup bersyukur dengan pengalaman kali ini. 

SOS PASTA MELAYANG DI KAUNTER IMIGRESEN

Jauh rupanya kena berjalan nak sampai departure gate. First time melalui perlepasan International di KLIA2. Pemandu kereta buggy ajak naik tapi kami menolok pada mulanya. Kemudian dah sedar yang perjalanan masih jauh, kami pula yang terjerit-jerit panggil kereta buggy. Eloklah naik buggy. Boleh perah baju kalau menapak ke gate. Lepas dah turun untuk ke Gate Q kita kena lalu pemeriksaan terakhir. Aku selamba letak tote berisi makanan untuk scan. Pegawai kastam tanya ada apa dalam tote aku jawab makanan. Dia kata ada liquid banyak. Otak aku ligat berfikir apa benda liquid aku usung dalam tote. Alamak aku lupa aku usung sos pasta. Jadi pegawai kastam suruh aku keluarkan. Dah macam mini market kat situ satu per satu aku susun. Memang dah salah sendiri jadi aku redha kalau dia nak ambil. Tiba-tiba dia pulangkan sos pasta aku dan ambil dua tin saja. Buat syarat katanya sambil mengucapkan selamat jalan buat kami. Aku memang tak ingat langsung bab liquid dan hand carry. Jadi kawan-kawan yang lain sila ambil iktibar.


Budak baru belajar nak guna Gopro. Kembang habis muka hidung pipi. Excited juga siap sedia depan Gate Q14 nak beratur masuk. Orang ramai. Patutlah pekerja di kaunter pening nak susun seat untuk kami bertiga. Kami biarkan orang lain masuk dulu memandangkan seat kami antara yang paling belakang. Seat kami terpisah dengan aisle. Kak Sal duduk sebelah Acik Yati dan aku terpisah duduk seorang diri sebelah calon jodoh. Seorang lelaki berkulit gelap from America duduk sebelah aku. Acik Yati kata handsome. Tenung senyap-senyap memang ada rupa pun. Dia duduk saja terus tidur. Siap mengigau lagi dengan aku ditepisnya. Terus aku terjaga tak boleh lena dah sampai landing.


Perjalanan selama 8 jam bermula tepat pukul 10.30PM. Alhamdulillah sangat smooth. Jujur kata hati memang cuak. Tawakal dan memang tadah tangan baca doa minta dilindungi. Lama tak naik flight long distance. Ada hujan sikit di pertengahan perjalanan tapi sekejap saja. Aku terlelap juga lepas makan tapi bila dah terjaga terus tak dapat lena sampai mendarat. Kak Sal memang terus hanyut tak sedar apa. Tabik spring boleh tidur lena. Penat sangat agaknya. Acik Yati lagi superb. Langsung tak tidur dari berlepas hingga landing. Memang katanya susah nak tidur dalam perjalanan. Jadi kami berbual-bual. Mengenali antara satu sama lain dengan lebih dekat. Gitu..

SOLAT SEMASA DI DALAM PENERBANGAN JAUH


Selepas empat jam berlepas, kami dah masuk ruang udara Australia. Jadi untuk menentukan waktu solat Subuh, kena ikut timing daratan yang paling dekat (mengikut kefahaman hasil pembacaan). Jadi wajiblah kita ikut waktu di Australia. Aku dah semak awal-awal sebelum berlepas. Boleh semak SINI untuk menentukan waktu solat. Tapi untuk kepastian, boleh tanya crew penerbangan. Kami tanya waktu solat dan crew kata waktu solat ada lagi 30 minit. Jam tangan menunjukkan baru pukul 2.30AM di Malaysia tapi sudah pukul 4.30AM di Australia. Jadi sudah boleh kalau nak solat. Nak explain lebih lanjut aku takut salah. Nanti hampa ikut jadi lain pula. Jadi bolehlah rujuk orang yang lebih pakar. Tak susah pun untuk ambil wuduk dalam toilet kapal terbang. Jadi pakailah pakaian yang selesa. Solat duduk saja di tempat duduk masing-masing.

14 September 2015 [Isnin]

HELLO MELBOURNE TULLAMARINE AIRPORT, GOSIP ANJING DAN SIMCARD YES OPTUS

JALAN-JALAN TRAVELOGUE MELBOURNE VICTORIA | AUSTRALIA MELBOURNE - MELBOURNE TULLAMARINE AIRPORT, KISAH ANJING DAN SIMCARD YES OPTUS. Walaupun sedikit bergegar teruk tapi alhamdulillah kami mendarat dengan selamat. Kami sampai tiga puluh minit lebih awal dari ETA dan disambut suhu sekitar 17 celcius. Excited sangat bila nampak macam-macam kapal terbang dari negara lain. Walaupun ada banyak kapal terbang yang tersadai, bila kami keluar dari flight, tak ramai pula orang di airport. Kami terus saja ke Imigresen. Disebabkan kami agak cepat, dapatlah beratur awal. Sedang sakan enjoy free Wifi yang laju, tiba-tiba seorang pegawai jerit suruh semua berdiri dalam satu barisan saja. Dua tiga kali dia jerit dan lalu lalang tepi kami. Suddenly aku nampak anjing. Jarak kami dengan anjing hanyalah dalam 5/6 orang saja. Damn. Orang ramai yang riuh bersembang semua senyap tiba-tiba. Nervous sebab makanan aku yang bawa. Terus tukar tangan kanan pegang makanan sebab anjing bakal lalu sebelah kiri. Before inspection by si anjing polis, pegawai ada terangkan yang itu merupakan procedure airport jadi semua disarankan memberi kerjasama. Aku cuba bertenang walaupun anjing tak adalah besar mana tapi seram juga.



Tiba-tiba laju saja seekor anjing berlari tepi aku. Itu saja ke caranya. Dia tak hidu pun makanan yang aku bawa. Kalau itu saja memang aku bersyukur yang amat. Tapi inspection si anjing tak selesai lagi. Lepas dah ambil luggage kami dipisahkan ke laluan yang khas sebab aku dan Acik Yati declare bawa makanan. Kak Sal hanya declare bawa ubat dan disuruh menggunakan laluan lain. Sekali lagi kami disuruh berdiri dalam satu barisan. Kali ni, segala jenis bag kena letak atas troli. Backpack aku disangkut di sebelah kiri dan handbag Acik Yati disangkut disebelah kanan. Makanan pula aku letak di ruang kecil di troli. Dari belakang dah nampak dah seekor lagi anjing. Tak sudah juga rupanya. Sekali lagi anjing berlari-lari keriangan keliling kami untuk check bag-bag yang dibawa. Alhamdulillah tak ada yang sangkut. Semua lepas. Katalah anjing tu berhenti lama di bag dan tak nak bergerak tinggalkan bag, barulah pegawai akan datang dan minta kita buka bag. Ada juga aku nampak pegawai bertugas angkat few bags dan dibawa ke kaunter khas. Syukur tak perlu nak melalui semua tu. Overall, segala proses pemeriksaan Imigresen makan masa almost satu jam lebih.

Ambil booklet ni di Arrival Hall. Ada discounts menarik untuk several tourist spots.

SIMCARD DAN PLAN PREPAID INTERNET OPTUS PILIHAN TERBAIK

Aku sumpah tak boleh senang duduk kalau tak ada Internet. Kisahnya, kami dah book Pocket Wifi Wiyo dari Malaysia dengan pakej sebanyak RM196 untuk seminggu tapi hanya dapat 2.5GB saja. Bila aku terjumpa pakej yang ditawarkan oleh Optus, aku terus cancel booking. Beza sangat harganya. Beli simcard lagi senang hati. Mujur tak bayar apa-apa lagi. Hanya 15AUD (RM48 approx) termasuk simcard dan data untuk tujuh hari dan setiap hari akan dapat 500MB data. Kalau buat international call hanya ditolak 5 sen saja untuk setiap minit panggilan. Memang berbaloi sangat. Boleh check SINI untuk pakej Optus yang lain. Ada banyak syarikat telekomunikasi yang lain tapi aku suggest korang guna Optus. Senang pun senang untuk dapatkan simcard sebab keluar saja dari Arrival Hall, berjalan ke hujung pintu keluar sebelah kanan dah ada sebuah kedai Optus disitu. Pekerja sangatlah ramah. Salah seorang pekerja adalah dari Malaysia. Dah selesai semua apa tunggu lagi. Marilah kita berhuhuhu..

SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

182 comments:

  1. seronok plak baca cerita siti jalan ke melbourne ni.. ada sambungan tak? hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe opcoz ada sambungan kak.. kejap kejap kasi chance tarik nafas..
      menarik entry travel ni makan masa..

      Delete
    2. bila pula sambungan...cepat sikit

      Delete
    3. eeeerk.. tunggulah dulu.. amek mood =D

      Delete
    4. bukan senangk an cT nak update certa travel ni...ambil masa berbulan..tp itu sis JM lah bukan org lain erk!

      Delete
    5. ahahah betul tu sebab kita nak recall nak ingat balik.. then takut kasi info yang salah..
      akak ehem ehem.. berbulan tu macam okay lagi..
      tapi akak bukan ada yang bertahun ke =P

      Delete
  2. Bertuah badan cik siti dapat travel selalu... hakakk ni bukan luar negara, dalam negara pun tak travel habis... paling jauh pergi Terengganu je sebab dulu adik hakakk study kat Dungun... hahaha....

    Bertuah jugak dapat travel sesama blogger kan... awww...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe dalam negara pun best.. dah lama tak pergi Terengganu..
      kalo pergi mesti makanan sana dulu dicari..

      Delete
    2. menarik dapat kenal blogger kan?

      Delete
    3. opcozlah abang long.. lagi mau tanya.. huhuu..

      Delete
    4. x dapat pegi dapat baca blog travel pun jadilah kan aRz

      Delete
    5. ehehe eleh eleh Akak JM tu.. kang tetiba dia sampai Melbourne dah =D

      Delete
  3. Akak datang menyinggah adindaku. Jap nak gi gali entri2 terdahulu yang akak missed.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe dah habis menggali ke kak ? banyak tak hasil galian ? ngeh3..

      Delete
    2. gali jangan tak gali

      Delete
    3. tapi galian Kak Farrah semalam macam on the surface je.. hohoho..

      Delete
    4. Ni baru nak gali balik....tulah semangat berkobar-kobar nak menggali sampai dalam. Alih2 baru klik sana klik sini,...tetiba mengantuk. Makanya,..BoBok! ;)

      Delete
    5. gali lobang jom gali lobang mana tahu jumpa 'emas' eheheeh

      Delete
    6. huaaaaa kalo jumpa emas kat sini let me know k.. blog CT ni jadi kena gitau CT..
      nanti kita share sama-sama okay haha..

      Delete
  4. alahai...semalam dh baca dekat blog sal...bestnya la berhuhuhu... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe mari mari singgah sini pula =)
      gilir-gilir.. dah baca kat Kak Sal jangan lupa baca CT punya pulak..

      Delete
  5. BEST kan Melbourne ittuuuu., huhu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer tersangat-sangat best.. kenapa eh kena balik ahaha..

      Delete
    2. Hahahah boleh tanya pulak kenapa kena balik?! Akak babab kang!

      Delete
    3. ahahah kalo tak ada reason memang tak balik kak.. ingat nak cekup sorang
      orang sana tapi tak dapat lah pulak =D

      Delete
  6. anjing tu jelir2 lidah x? nasib dia tak sendeh tepi CT..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. laju sangat proces nya tak sedar.. tapi time dia lari tu rasanya macam
      ada gesel sikit dengan seluar.. tawakal je la kering dengan kering..

      Delete
    2. Anjing2 tu terlatih kan,..tak silap akak kalau trained dog, air liur dia tak meleleh-leleh. Tak risau sangatlah unless tetiba dia datang meleseh nak cium2 Suida heheheh

      Delete
    3. memang terlatih dah.. dia cam certain2 jenis bau saja sebab dah terlatih..
      kalo dak memang rasanya memang diterkamnya orang..

      Delete
  7. ala, awat xambik gambaq mamt hensem sebelah u tu? hehe.. (menggatal)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia duduk terus tido.. nak amek macam mana.. ahaha..
      adala sembang sikit time dia nak pinjam pen.. tanya dari mana ke mana..

      Delete
    2. hensem la..lagi hensem dari Will Smith..hehe

      Delete
    3. woaaah tengok tu testimoni dari Kak Sal..
      approved la kan dia hensem..

      Delete
    4. Part tido mengigau tu tak tahan! Hahahaha! Nasib baik CT tak kena lesing! :D

      Delete
    5. adalah kena tepis sikit.. tepis2 manja ahaha..

      Delete
  8. Gambaq tu, kak sal nampak letih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe yang ni kena tunggu Kak Sal jawab gamaknya..

      Delete
    2. oh bukan...tu effect goPro..haha.tak nak ngaku muka sembap!

      Delete
    3. belum tidoooo lah time tu.. baru nak naik flight.. ehehe..

      Delete
    4. ahahaah...nampak sangat aRz komen x baca entri...dia komen selepas baca komen...habislah kena pas ni

      Delete
    5. biasalah tu Kak JM.. dia asal komen je kekeke..

      Delete
  9. Uiks, part anjing tu seram..Cik Mimie Fobia dgn binatang tu..sebab kecik2 pernah kena kejar...memang tak la nak tenteram berdiri mcm tu..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikutkan memang seram la Cik Mimie.. dok baca anjing besar2..
      yang kami jumpa tu tak adalah tinggi sangat.. kalo anjing duduk diam xpa..
      yang mai terpa tu yang takut..

      Delete
    2. Huhuhu akak pun takut anjing! Masa kecik kena kejau, dah besar tua pun kejau huhuhuhu

      Delete
    3. bila dah besar akak ke yang kejar anjing ehehe..

      Delete
  10. Akhirnyaaaaa......keluar jugak entry Melbourne.. :) Cepat sambung hehehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. huahuahua.. cepat sambung kak ? hehe yang ni pun pulun menaip..

      Delete
  11. Hehe... dia sudah panaskan injin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe amek mood and feeling dulu.. draft banyak dah ni..
      nak sambung menaip tu.. hoho..

      Delete
  12. Hahaha .Siap ada drama musim bunga lagi tuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada.. dramatik dan kelakar.. jangan lupa baca =D

      Delete
  13. PENGALAMAN SITI YG AMAT MENARIK BERSAMA SAL DI MELBOURNE TU BARU CITER DI AIRPORT BELUM LAGI KE TEMPAT WISATA YG INDAH DI SANA..
    SALAM MAAL HIJRAH SITI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe coming soon CT kongsikan tempat-tempat menarik pulak..
      memang kalo menaip cerita ni super slow..

      Delete
  14. Dup,dup,dup bila.nampak.anjing

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul betul.. punya berdoa dari Malaysia jangan la kena anjing polis..
      tapi tak terlepas jua..

      Delete
    2. kak Nieda..JM plak dap dip dup bila nampak Lee Min Ho :p

      Delete
    3. amboi LMH yaaaa Akak JM.. berebutlah dengan SS.. dia suka LMH jugak ehe..

      Delete
  15. CT calon jodoh yang mengigau tu tall dark hencem tak hihi, satu catatan perjalanan yang sangat sempoi dan menarik untuk dibaca CT :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tall memang kak.. dark obviously sebab dia American kulit hitam.. handsome tu
      bila dah sembang2 ngan dia baru sedar.. haaa adalah sikit kekacakan.. ehehe..

      Delete
  16. Perghh perghhh. Teruja baca entryyyY!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe amboi gitu sekali ya.. ehehe..

      Delete
    2. yea yea teruja...popcorn mana? takda free popcorn ka

      Delete
    3. hello !! kat GSC pun popcorn bayar k.. ada GST lagi..
      nak free pulak hoho..

      Delete
  17. Hahaha... karangan korang memang best lah...
    Apsal akak x pandai buat entri best2 ye... hwa hwa hwa

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini namanya buku cerita kak.. tulis jela-jela..
      entry akak okay je.. lain orang lain style.. pilih yang kita suka.. gituu..

      Delete
    2. CT memang terbaik kalau up entri dah macan penulis Novel

      Delete
    3. cecita dulu memang kengkonon nak hasilkan novel cinta..
      sekali tak ada pengalaman pulak.. tak tahu nak goreng macam mana ehehe..

      Delete
  18. alahaii bestnya adinda ni jln2 mkn angin
    kaknoor sempt ke Brisbane je dua taun lepas
    tunggu kumpul duit dulu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay tu Kak Noor.. dah sampai ke Australia jugak..
      kalau ada duit memang CT nak travel satu Australia..
      Tasmania skali ehehe..

      Delete
  19. Ala Siti, baru tang airport nie... Bila nak sambung??? Hehe ^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zumal.. kalo CT citer semua sekali.. berbuih mulut baca nanti..
      iols menaip mana reti sikit-sikit ahaha.. macam nak buat novel jadinya..

      Delete
  20. wah...bestnyer cerita Melbourne dah muncul
    seronok baca pengalaman siti kat sana.

    Kami sekeluarga pergi tak kena laluan yg ader anjing. kalau tak gementar jugak laa, anak2 lagi laa takut kalau nampak anjing hihiii

    best yer pakej OPTUS, baru tau hihii : )

    Salam Maal Hijrah

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah.. CT rasa ikut nasib jugak process anjing ni..
      kawan duduk sana tak pernah nampak anjing kat airport pun.. kalo tak menerpa
      tak apa anjing tu.. yang spesis tergedik2 tu yang payah ahaha..

      OPTUS the best !!! ahahaha tu yang on the phone memanjang..

      Delete
  21. bestnya..bila la nk dpt ke Aussie ni ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe tak lama lagi tu.. CT selalu cakap macam ni kat diri sendiri..
      tak apa nanti CT pulak sampai ehehe =)

      Delete
  22. Wah...best gila siti!!
    Teriginnya nk p aussie...

    ReplyDelete
  23. Beshnya Mekti ... teringin nak pi, berapa total kos semua Mekti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheheh Mekti ehehe..
      total ? huurm.. lambat lagi nak sampai situ..
      dengan currency exchange skarang.. kalo x kuat shopping 4K is a must..
      tak campur flight.. kalo pandai jimat cermat.. 3k okay dah..

      Delete
  24. anjing tu yg seram.kang hidu kena beg naya ja kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia memang akan hidu kak.. kalo ada bau2 yang musykil dia akan stop
      kat bag kita.. tapi mujur time kami laju jaaa dia meluncur..

      tengok ada bag orang lain kena ambil..

      Delete
  25. Seronok baca cerita orang travel ni. Suka lah gambar atas awan tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe sudi-sudikanla baca lagi.. nanti iols hapdet lagi..

      Delete
  26. anjing tu depa train kot untuk cam bau, nampak macam senangkan kerja depa juga dgn bantuan anjing tu...overall best baca kisah ct menjejakkan kaki ke Australia. smg k.sue ada rezeki nk bawa 1 family ke sana satu hari nnt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. a ah kot kak.. memang dia akan detect bau bau tertentu saja..
      lagi kalau bawak benda macam daging ke apa ke lagila laju dia bau..

      amin mudah2an kak.. rezeki ni tuhan kasi kadang dalam kita tak jangka =)

      Delete
  27. adoiii cmne nak pi sana.. akak tengok anjing jauh sebatu pun dah cabut lari.. nie kan pulak datang dekat kita..mau terkucil dibuatnya nanti..huhuhu..ct akak pun kalau pergi oversea lebih prefer beli simkad sana..sbb harga memang jauh berbeza dengan plan internet kita.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe boleh saja akak tinggalkan barang2 kat troli then akak duduk tepi.. dia nak
      check bag saja and dia tak gomoi teruk pun.. benda ni ekot nasib..

      huurm dapat yang murah okaylah kak.. ada yang lagi mahal dari kita =D

      Delete
  28. haha..kau memang gigih dik, kat airport pun cerita...hihihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe Siti Yang Menaip lah katakan bhahaha..
      semua dia nak cerita kekeke..

      Delete
    2. Siti Yang Menaip, Yang Mengarang, Yang Mengulas,...semua ada!

      Delete
    3. CT cerita detail same to me Cik Biah...dah nama pun CT...SYM...Siti Yang Menulis ;P

      Delete
    4. ehehhe haruslah kan.. SYM kalo tak panjang lebar memang tak sahlah..

      Delete
  29. kak Sal mana ada letih...dia tu malam-malam berjaga tengok bola, mana tak duduk je dalam flight terus gol

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe qada tidor sebab berjaga tengok bola.. mihmih..

      Delete
    2. Dalam flight tak ada semangat bola,..feel tak sama :)

      Delete
    3. tak jugak Kak Farrah.. Kak Sal sanggup beli simkad sendiri nak tahu hapdet2 bola dia..

      Delete
  30. pengalaman 'anjing' tu memang akan kukenang sepanjang zaman...seramnya sampai sekarang terasa lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeee betul. akan ku kenang ahahaha.. dalam dok berdoa Allah kasi rasa jugak..
      tapi syukur tak teruk macam pengalaman orang lain =)

      Delete
    2. Akak dah baca dua2 version citer anjing Sal & CT :)

      Delete
    3. kalau pengalaman kami dah seram.. ada yang lagi seram Kak Farrah..

      Delete
  31. macam mana muka ketat tu ngeeee

    ReplyDelete
  32. Anjing tu pun tak berani nak kacau siti...hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. eeeeh anjing polis you no play play k.. hidung depan 40x sharp..

      Delete
  33. ingatkan ada drama menangis ka apa ka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooover gila.. nak nangis awatnya ? bhahaha..

      Delete
  34. Replies
    1. a ah.. hidung anjing kan lagi peka.. sebab ada je kadang2 orang tak declare barangan yang dibawa masuk. itu memang kerja gila la.. kena denda memang nganga..

      Delete
  35. tgk muka dah tau excited bila da selamat mendarat ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohoooho tak dapat disorok eh yang tu ? oookay.. hehehe..

      Delete
    2. sorok dlm poket kangaroo hahahahha

      Delete
    3. ehehe tak dapat tengok pun poket kanggaroo macam mana..
      yang ada kantung semua lari jauh..

      Delete
  36. Asalamualaikum ct..akak singgah petang....nasib mendarat dengan selamat..alhamdulilah :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Kak Yan =)
      alhamdulillah.. semua selamat pergi dan balik..

      Delete
  37. perjalanan time org tidur krg terasalah jauhnya . nasib baik lepas pemeriksaan anjing ... owh , sal speaking malay ... oklah kan . nasib baik or malaysia juga ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. a ah.. memang ada satu waktu je penerbangan.. tapi tak lena jugak..
      seram dalam kepala memikirkan macam-macam..

      ehehe dia jejak kasih orang Malaysia =)

      Delete
    2. hahaha...sepontan la sis Vee...perasan tengah shopping kat Times Square gamaknya...haha

      Delete
    3. ahahah pun boleh gitu Kak Sal.. TS yee tu yang keluar bahasa Malaysia tu..

      Delete
  38. Anjing Australian Immigration ni memang famous ya. Nasiblah kat Canada takde macam tu. Kalau tak, mahu cuak juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yee.. time buat research hampir semua blog cerita pasal anjing..
      akak pun naik seram dibuatnya.. anjing tu kalo duduk diam tak apa..

      Delete
  39. anjing2 ni memang takut sungguh..nanti tak pepasal kena samak...ooo..ada org M'sia kerja kt kedai Optus tu kan...hihi..mmg excited jumpa org kampung yg baik hati kt oversea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa ah itu yang dirisaukan.. tu yang bag makanan CT balut dengan another plastic..
      tapi selalunya kalo ada yang meragukan baru dia gomoi lebih2..

      itulah drama musim bunga Kak Sal =D

      Delete
  40. syoknye siti...bagus info nak wkatukan waktu solat atas flight tu..mekasih....akak pernah masa ke jakarta..kawan kirim belikan susu tepung anak dia..sebab sana susu kan mahal..memang ngeri guard tu bwk anjing hidu2..siap kena gunting lagi pack susu tu..scary tu..hahhaha..rasekan..hehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waktu solat tu kalau boleh tanya orang yang lebih pakar sama.. CT pun share apa yang CT faham.. saja kongsi kot ada yang lebih berpengalaman =)

      kalau di Jakarta ada ke restriction barang2 yg xleh bawak ? hehe..
      aaaik susu pun mau gunting ka.. tapi serbuk2 ni kan musykil sikit..

      Delete
  41. mak oi, takutnya part anjing tu. kalau dia berhenti lama, lagi dup dap dup dap macam penjenayah pula rasanya. hahahahha..

    kita pun kalau naik lama2 dalam flight, xtau lah nk tdo ke tak. hahaha. seronok juga masa bosan tu berkenalan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaah actually anjing tu ada berhenti agak lama kat bag akak dalam 2-3 saat..
      time tu berderau darah tapi dalam bag tu rasanya tak ada any makanan.. mujur lepas tu
      dia gerak pergi..

      akak selup poket rupanya ada gegula kopiko wakakaka.. nasiblaaaaa dia blah je..

      Delete
  42. bestnya gi melbourne.... :)

    ReplyDelete
  43. Akak orang sebelah kak sal tu nak selpie jugak tu... bilalah kaki ni dapat jejak kat sana.... hihihihi... amnoi siap main tenung2 oppa afirika.. hihihhi.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia be like...ish, first time nak naik flight ke apa budak dua orang ni? haha

      Delete
    2. bhahahaha dia kepochi skali.. nak nempek bergambar segan nak cakap..
      kami pulak x ajak.. so dia decided nak photobomb saja..

      Delete
  44. r u ready CT..nak serang entri ni plak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehehe ku dapat rasakan sudah bahang serangan itu =D

      Delete
  45. perghh!!! terbaiklah buat itie..itu sbb sis JM suka prepare awal biar setahun awal pun tak pe...add on sikit2 sbb? kang ada a few place yg tertinggal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahah ini pun last minute kak sebab tak dan nak buat research sangat.. main tibai saja dulu.. few days before nak fly baru dapat nak teliti itinerary..
      kalau dapat memang nak prepare awal tapi apakan daya..

      Delete
  46. check in online lah senang CT nanti tinggal nak drop luggage je tapi kalau nk request tempat duduk bersebelahan better check in di kaunter. Loh....pesal x timbaang lauggage dulu sebelum check in pastu kuarkan sesiap sblm ke kaunter

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahah sebab belagak confident luggage tak lebih berat la tu.. ehehe i is minah poyo..
      nasib memang dah put semua makanan dalam bag asing jadi tak ada masalah sangat
      nak keluarkan.. kalau tidak memang malu jugaklah mengusung tin-tin makanan semua =D

      Delete
  47. kah kah kah...sampai boleh perah baju tu mesti kes kuat berpeluh nih. Yes! jgn sombong kalau ada buggy tu naik je sbb jauh!!! itu sbb better masuk ke dalam departure hall tu awal sbb nak jalan ke GATE tu ya Ampun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak oooi !! tu perumpamaan sajalah.. nak mengatakan betapa jauhnya kena menapak..
      melampau laaa kak oi dalam tempat aircond nak peluh ehehe.. ye lepas ni memang nak naik
      buggy je.. nak standby siap2 nak tahan dari awal hahaha..

      Delete
  48. alahai CT!!!! nasib baik dia lepaskan satu tin sos pasta tu..aduh dak CT ni camna leh tak perasan pasal liquid tu..ishh...x pe pengalaman

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia tibai dua tin kak ooi.. dahla lain2 perasa dia amek.. amekla dedua yang sama..
      sabar sajalah.. tapi syukur dia tak tibai semua. tak teringat pun ada usung sos pasta =P

      Delete
  49. pergh gambar pertama guna goPro..pesal budak pakai headphone tu pandang semacam je tak pernah tgk org guna GoPro ke...Ehhh!!!! pesal JARI cik Biah tu cantik sangat.....losyen apa dia pakai eh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai johnson n johnson je..hihihi

      Delete
    2. sejak bila nickname Kak Sal jadi Cik Biah ? ahahaha.. celah mana tercetus ni ?
      budak tu nak tumpang sekaki tapi malu nak cakap.. dia acah2 la terkejut.. choooy..

      Delete
  50. kah kah kah..jodoh di sebelah eh..pesal x curi2 ambil gambar, leh kongsi kat sini..HITAM itu menawan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaha eeeh dia gelap saja tak adalah hitam sungguh.. acah2 saja hitam dia..
      tapi sweetlah muka dia.. bukan muka pecah rumah yang pastinya =D

      Delete
  51. perlu pandai ambil wuduk dalam toilet tu sbb nk elak basah..biasa sis JM guna spray..senang...kalau darurat sangat solat hormat waktu dulu pastu baru Qado' paling penting jangan sesekali skip solat time travel kerana semua bumi yg kita pijak milik Allah dan jika ingat padanya in shaa Allah perjalanan lancar

    ReplyDelete
    Replies
    1. mulanya CT ingatkan susah nak amek wuduk dalam toilet.. bercadang nak juga buat solat hormat waktu.. tapi tengok keadaan toilet kemas dan senang saja.. tak jadila hormat waktu. teruskan saja solat dah alang-alang pramugari pun elok saja bagitau waktu solat..

      betul tu kak.. apa2 pun solat paling penting. insyallah Allah jaga kita..

      Delete
  52. ha'a...ramai yg share Melbourne airport mmg sgt strict dari segi makanan yg di bawa masuk compare to Sydney, Gold Coast dan Perth tiada procedure anjing bagai yg penting declare dan jgn bawa makanan TERLARANG...jika ikut peraturan alhamdulillah selamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. janji ikut peraturan. dah masuk negara orang kan jadi jangan macam-macam..
      kalau nak macam-macam jugak silalah tanggung sendiri. hehe..

      Delete
  53. PERGH!!!!! x senang duduk katanya kalau x ada internet kalau sis JM guna je FREE WIFI HOTEL..ye lah CT ramai peminat so haruslah live update eheheh....isshh nampaknya nak ke Seoul nanti nak sewa WIFI lah nak buat life update jgk dan boleh update blog terus ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kan tido rumah kawan, segan la nak mintak guna wifi.dahla duduk free...hihi

      Delete
    2. a ah kan.. tak terfikir pun boleh guna WIFI rumah Cik Tia sebab ada OPTUS yang superb.. belagak gila sikit pun tak tanya password WIFI ahaha..

      itew kena ada internet kak.. nak contact mak ayah all the time.. live update tu sampingan saja.. dah ada internet gempak jadi apa salahnya ehehe..

      Delete
  54. Optus Plus is simkad untuk Australia je eh..kalau ke Seoul nanti nampaknya nak cari juga lah...ke Surabaya hari tu Mr Wong yg uruskan pakej dan supir hadiahkan sis JM simkad internet FREE termasuk top pup so mmg buna habis habisan sampai balik KL pun belum habis guna..kalau sesapa nak ke Indonesia sebelum Jan 2016 bagi tahu nanti sis bagi free je simkad tu...expired 31 Dis 2015

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau boleh dapatkan simkad memang elok dapatkan kak.. tapi kat Korea tak tahulah macam mana nak beli simkad sana.. tapi CT prefer simkad daripada broadband atau portable WIFI.. cuma kalau tak ada pilihan lain so terima sajalah apa yang ada janji dapat internet..

      i is kenot without internet alalala..

      Delete
  55. Gambar muka ceria gumbira sampai Melbourne tu yang mahal! Super excited :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe jangan leeee tegur gitu malulah itew.. sebab itew cuba nak cover.. terkantoi jua..

      Delete
  56. Jodoh dia ngan org amerika LA,huhuu.... Nak tnye barang2 yg xlps tu diaorg ltk kat mne ye....

    ReplyDelete
    Replies
    1. uuuish Cikna.. jauh sangat tu.. shianla nanti CT nak balik kampung macam mana..
      kasi yang dekat2 sikitlah tapi stock international.. boleh dak ? hewhew..

      haaaa yang tu ceq tatau nak habaq lagu mana.. diorang bawa balik masak kot lalala..

      Delete
  57. Singgah sini kejap... Masih tak dan nak scroll... Busy skit.. How are you darling?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai kakak sorang ni.. sibuk bebenar kan..
      dok susun itinerary lah tu nak merantau lagi.. itew okay saja setakat ni..

      Delete
  58. Awak... sempat tak bertukar no fon dengan bakal jodoh..?? hik2

    ReplyDelete
    Replies
    1. berangan jugakla dapat tukar no phone ke facebook ke..
      tapi i is tak berani nak tanya.. dia pun keje membuta saja dari berlepas sampai ke sana..

      Delete
  59. berdebar baca persiapan akhir tu huuuuu. sebab ktorg dah dua kali naik flight. dedua kelam kelibut. hayooooooo terngiang2 lagi saat kalut tu haaaaa.

    walau kita tak bawak benda yang mencurigakan tetap takut jugak kannnsssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni first time yang memang sangat kelam kabut merancang.. ingatkan sempat siapkan persediaan lebih awal tapi jadi last minute jugak.. kalo nak travel jauh memang kenalah plan awal so that tak terkejar-kejar..

      betol.. sebab first time nak jejak sana dan banyak yang negatif kita dengar dari positive..

      Delete
  60. Persediaan yang rapi..penulisan pun jelas dam terperinci.

    ReplyDelete
  61. Rasa macam bersama SYM lak bila baca entry-entry SYM nie.. Seronok..
    Entah tahun bilalah baru ada kekuatan nak naik kapal terbang.. huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. CT pun takut sebenarnya kak.. tapi kena tawakal.. kalau naik kapal tahun depan baru sampai.. insyallah kita doa.. marila naik yang domestic dulu..

      Delete
  62. Adui, nak cek pakai anjing bagai. Takuit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa.. dia saja kot nak kasi orang takut.. tapi memang takut pun hihi..

      Delete
  63. Best nya baca. Sian siti. Dapat jiran mengigau plak ☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik kena tepis sikit.. kalau tertumbok adeh..

      Delete
  64. ada baca part anjing ni di blog sal
    akak yang baca pun rasa ngeri...
    detail pun CT tulis, suka akak baca sampai noktah terakhir =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa itulah tapi tak menentu anjing tu kak.. ada hari hari tertentu kot dia nak keluarkan anjing tu.. sebab ada hari tak ada pun kawan CT cakap..

      Delete
  65. tudiaaa.. kelakar org tu mesti perasan pelik. hahaha
    cantiknya sunshine

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe dia tengok kami jakun sangat kot sampai nak bergambar..

      Delete
  66. Chapter 1-Bermula bacaan novel Melbourne karangan cik CT,dulu dh baca seimbas,hari ni baca balik nak ambik feel...hari 1st travel selalunya girangnya memang lain macam,memang biasala kan terlebih kg sebab brg makan,cuak jugak tang anjing tu ya,oklah smooth semuanya,Alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah alaaa CT kalo menaip memang susah le nak taip pendek2.. semua mau panjang2.. baru puas. thank you ye sudi baca.. orang Malaysia pegi jalan dia nak jugak usung barang makanan tempat dia. tu jadi cemtu. alhamdulillah anjing tak mai hidu beg dekat2.. dia lalu ja hehe..

      Delete
  67. Teruja baca story awak..hihi....nextt pulak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe thank you Nini.. nak pergi Melbourne ya..

      Delete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.