MELBOURNE VICTORIA 2015 | AUSTRALIA : DAY 4.0 - THE GREAT OCEAN ROAD PART 1 | SITI.YANG.MENAIP

MELBOURNE VICTORIA 2015 | AUSTRALIA : DAY 4.0 - THE GREAT OCEAN ROAD PART 1

/
105 Comments
October 15, 2015

Entri sebelumnya di SINI.
17 September 2015

JALAN-JALAN TRAVELOGUE MELBOURNE VICTORIA | AUSTRALIA GREAT OCEAN ROAD - SURF BEACH, MEMORIAL ARCH, KENNETT RIVER DAN APOLLO BAYPengembaraan hari seterusnya di bumi Victoria. Perjalanan meneroka tempat-tempat menarik sepanjang laluan terkenal di Victoria iaitu The Great Ocean Road. Aku terpaksa bahagikan kepada beberapa bahagian. Penat nak menaip semua sekali. Korang pun belum tentu rajin nak baca. Tak lengkap kalau tak jejak kaki ke GOR. Asalnya nak upah AK lagi tolong bawa kami jalan-jalan tapi he was not available on that day. Terpaksa fikir alternative lain dan decided to buy our day trip tour package ke GOR di Melbourne Visitor Centre dengan harga 94AUD (RM300.80 approx). Rujuk SINISeawal pagi lagi kami keluar meninggalkan rumah Cik Tia. They did not join us this time. Cik Tia dah ponteng lab dua hari jadi she had to go to the lab pula. Ada beberapa pick up point yang disediakan oleh tour agent. Aku dan Kak Sal decided untuk tunggu di Federation Square. Alhamdulillah sampai awal jadi boleh pilih seat mana yang kami nak. Booked our package dengan company Eco Platypus but coaster Wildlife Tour yang digunakan. Janji dapat pergi GOR. Naik coaster jadi tak ramai sangat ahli jemaah rombongan. Gerak meninggalkan Federation Square untuk pick up passengers di pick up points yang lain. Met other Malaysians yang sama-sama join the trip and some new friends from other countries.

Tips : Duduk di sebelah kiri kenderaan. Superb views menanti. Kalau korang jenis cepat pening, sila bawa bekalan ubat yang sepatutnya. Jalan berliku-liku. Bawa bekalan makanan. Chocolates, chips, cookies dan air. Standby payung, topi, raincoat atau apa-apa keperluan untuk berdepan cuaca di Victoria yang tidak menentu. Bawa juga sejadah mini untuk solat. Lets go.


MELBOURNE CITY - GEELONG - SURF BEACH DRIVE - ANGLESEA - LORNE - KENNETT RIVER - CAPE PATTON - APOLLO BAY

Meninggalkan Melbourne City menuju ke Geelong. Cantiknya view. Melintasi kawasan lapang yang penuh dengan pokok canola. Tengah cantik berbunga kuning. Subhanallah. Advantage untuk yang memandu sendiri sebab boleh berhenti di mana-mana saja pit stop yang berkenan. Kami cuci mata saja. Langit mendung. Berdoa memohon agar hujan tak turun. Aku ingat nak tidur sebelum sampai ke destinasi pertama tapi tak jadi. Mendengar penjelasan audio yang dipasang dan melihat view sepanjang journey langsung buat tak rasa nak tidur. Dari awal standby camera untuk ambil gambar. Walaupun goyang tetap tak peduli. Rasa rugi kalau tidur. Duduk di sebelah kiri kenderaan memang seronok. Nampak laut dengan dekat dan jelas batu-batuan sepanjang GOR. Refreshing !! GOR adalah satu laluan persisiran laut sepanjang 244KM. Ada banyak cerita sejarah disebalik pembentukan GOR bermula sejak Perang Dunia yang pertama lagi. That is the reason why ada banyak memorial buildings. Rujuk SINI untuk pembacaan lanjut.


Ladang bunga canola. Cukup masa akan dituai dan diambil bijinya jadi minyak.




(1) BREAKFAST DI SURF BEACH DRIVE, TORQUAY

Surf Beach di Torquay. Antara spot kegemaran untuk para penggemar sukan surfing. Adalah abang mata biru tengah surfing seorang diri. Tak nampak pula dalam gambar.



Hentian pertama adalah di Surf Beach Drive, Torquay. Di Victoria ada banyak tempat nama Surf Beach jadi korang kena make sure Surf Beach mana yang nak dituju. Kami berhenti untuk makan breakfast yang disediakan oleh pihak tour agency. Hanya biskut dan hot beverages. Self service. Korang boleh sediakan bekalan makanan sendiri tapi aku dan Kak Sal tak berapa rajin. Then we had our ice breaking session. Comel sangat. Semua kena perkenalkan diri. Hello here and there before kami teruskan journey ke next destination. Hanya lalu saja pekan Anglesea dan Lorne. Kawasan hotel-hotel dan rumah-rumah yang mahal dan besar. Banyak rumah yang kosong sebenarnya. Kawasan golongan elite di Victoria berkumpul bila tiba musim surfing. Kalau duit jenis air mengalir buat apa pun tak apa.

(2) MEMORIAL ARCH : PINTU GERBANG GREAT OCEAN ROAD

Berhenti seketika around 20 minit di Memorial Arch. Tak puas pun nak melepak. Tunggu turn bergambar pun dah lama. Tapi driver agak baik hati dan memahami. Dia cool saja bila ada yang lambat. Tempat wajib singgah di GOR. Bacalah sikit mengenai sejarah tentera-tentera yang terkorban sewaktu pembinaan GOR. Jadi kerajaan buatlah Memorial Arch sebagai penghormatan. Memorial Arch adalah tanda bermulanya pengembaraan ke GOR. Ada pintu gerbang yang dibina sebagai icon GOR menanti di hadapan.

Kena bergambar dengan pintu gerbang. Bukti dah berjaya sampai.







(3) KENNETT RIVER : BURUNG-BURUNG DAN KOALA LIAR

Hujan mula turun. Renyai but it was so damn cold. Tak campur dengan angin yang agak kencang. Payung tak bawa pula. Memang menempah untuk lencun. Tapi tak mungkin nak duduk dalam coaster saja. Redah jugalah hujan pun. Since I love animals, Kennett River adalah antara tempat yang aku suka sepanjang trip ke GOR. Bagi burung-burung yang jinak makan dan spot koala liar yang lena tidur diatas pokok. Kalau korang drive sendiri, bolehlah decide nak stop by or not. Yang ikut jemaah rombongan sila ikut saja mana driver bawa pergi. Makanan burung free of charge. Mintalah seberapa banyak pun. Burung-burung kat Kennett River tak reti kenyang. Korang hulur saja tangan mesti ada yang datang hinggap.


Ada juga hostel kalau rasa nak menginap di Kennett River.


Abang yang pemurah. Offer kuaci suruh kasi burung makan.


Takut juga at first. Cengkaman burung-burung agak kuat. Tapi lama-lama dah tak rasa apa. Sempat pula burung-burung ni membuang kat tudung aku. Jenuh mencuci.



(4) APOLLO BAY : LUNCH DI ILUKA RESTAURANT

Destinasi seterusnya adalah Apollo Bay. Antara pekan yang terdapat sepanjang GOR. Lunch dan berehat seketika di sini. Iluka Restaurant memang dah sangat dikenali among muslim visitors yang menjelajah ke GOR. Iluka menyediakan pilihan makanan halal buat muslim travellers jadi tak perlu susah hati. Lunch telah disediakan oleh pihak travel agency. While booking package kami dah tick untuk pilih menu for vegetarians tapi bila naik coaster, Mitchie (our driver) suruh buat pilihan makanan sekali lagi. Ada halal option. Di Apollo Bay juga ada beberapa hostel dan groceries shops. Kalau korang buat road trip, boleh consider untuk stay bermalam di Apollo Bay. Usually bila dah sampai ke Apollo Bay, dah masuk waktu Zohor. Bolehlah kita solat jama' qasar di kawasan lapang yang ada. Cari spot yang terlindung sikit dan solat. Toilet juga bersih dan selesa jadi boleh ambil wuduk. Tapi before that, jom kita makan.




Boleh juga kalau nak order makanan lain. Ada board 'Halal Option' di dalam kedai.

With kakak-kakak who I met during the trip.

Lamb Kebab and Chips. Sedap sangat lamb kebab tu. Makan tak habis sampai tapau bawa naik coaster. Sayang nak tinggal. Membazir.


Inilah Mitchie. Driver kami sepanjang tour ke GOR. Before Mitchie bunyikan loceng memanggil kami semua naik coaster, aku ajak dia bergambar sama. Kampung halaman di Blue Mountain. Siap aku soal selidik. Aku rasa sangat kurus didalam gambar berdiri disebelah Mitchie. Perjalanan diteruskan lagi after semua dah kenyang melantak. Kita stop disini dulu. Penat nak recall memory. Inilah jadinya kalau peram cerita lama sangat. Ada banyak lagi tempat-tempat menarik di GOR yang belum diterjah. Tarik nafas dalam-dalam dan marilah kita sambung kemudian.


SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

105 comments:

  1. bestnyer..bestnyer..bestnyer!!

    ReplyDelete
  2. Bestnyaaa SYM , harap 1 day ada chance bley pi sana .. 😙😙

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin insyallah. moga ada rezeki.. kot ceq boleh ikut skali =D

      Delete
  3. Subhanallhah semua pemandangan cantik sungguh. Hi sempat lagi burung tu berak atas tudung siti..hehe...dia suruh siti datang lagi la tu next time ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyeee kak.. sempat plak dia meninggalkan tanda cinta dia buat CT.. dah tu kan cuaca sejuk. cepat pulak kering =_='

      Delete
  4. Sempat pulak menutup entri dgn mambahan si mitchie....

    Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe Mitchie sporting.. dia layan je apa kitorang mintak..
      ramai je merengek nak brenti lama sikit ehehe..

      Delete
    2. hahaha..baik Mitchie ni.dia sado takpe, duduk kat gunung..kihkih

      Delete
    3. ehehe itula pasai.. penunggu gunung Mitchie ni =P

      Delete
  5. Gambaq pintu gerbang bukti sampai katanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. harusla.. nanti org cakap tipu plak =(

      Delete
    2. hahaha..Siti marah I x masukkan gambar ni dalam entry.

      Delete
    3. yelaa !! awat orang kasi gambar tapi takdeee pun T.T

      Delete
  6. Replies
    1. memang ijau terang cenggitu.. dahla kena ujan burung2 tu tak lencun pun..

      Delete
  7. Bukan senang burung nak berak kat tudung kan... Kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. rare okay.. tak semua orang merasa gitu..

      Delete
    2. kah kah..nasib baik perasan.tulah kepentingan ada ponco..kalau x memang selamat la

      Delete
    3. ahaha nasib baik beku gak senang nak cuci =P

      Delete
  8. Kentang goreng kat over the sea mmg fresh kan... Mulut pon bau kentang... Giler kentang! Ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe giler kentang huahahaha.. makan kentang je da kenyang =D

      Delete
  9. GOR memang kena pergi kalau ke Melbourne... kalau tak macam tak lengkao trip kita...
    Dulu saya stop di Lorne... tepi pantai... banyak burung kakak tua jinak kat situ. Makan di Iluka Restaurant memang best... makanan sedap2 dan banyak pilihan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. tak complete trip tanpa GOR.. kalo dapat repeat lagi pun CT dont mind kalo pergi GOR lagi.. but next time kena make sure dapat drive..

      Delete
    2. Akk lettew yg kna drive tew.... hahaha

      Delete
    3. ehehe nak repeat tak Kak Huda ? akak nak drive kan ?

      Delete
  10. awat khay tak nampak pun pintu gerbang tuu? Haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayoook tatau !! nampaknya Khay kena pergi lagi sekali =D

      Delete
    2. Nak soh gi lagi laa tu... Ha ha ha

      Delete
    3. hahaha betul tu. nak kena pegi lagi =D

      Delete
  11. cntik cntik gmbr kat sana sym..

    ReplyDelete
  12. wah, bagus lah entry Siti..akak punya memori macam dah dikidnap alien,apa pun tak ingat.tetibe rasa semangat nak sambung..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak !! ni pun CT jenuh recall jugak.. ingat2 lupa. tulaa time jalan kita dok nganga tak jot down apa2 kan ? now dah lupa macam-macam..

      Delete
  13. akak rasa akak tau nape akak x guna gambar Siti..akak tak sure tu gambar kat mana.sedangkan gambar amik sendiri pun x sure.teruk la memori

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaaa !! alaaa alaaaa alaaaa !! kita snap posing banyak2 akak tak up pun..

      Delete
  14. seronok nyaaa...cantik gambar dear =)

    ReplyDelete
  15. Macam biasa...semua gambar lawo. Tapi yang paling akak suke gambar burung2 atas meja tengah makan. Gabungan kaler yg sungguh ceria dan part paling akak suka adalah bila burung-burung itu telah meng qadaq hajat di atas tudung Siti. Sekian komen ku. Jangan marah. Senyum-senyum selalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe burung2 tu kaler dia macam theme Christmas.. colour candy cane ehehe.. dahla sombong. dapat tu pi goreng baru tau. alaaaa itu tandanya ada jodoh kak.. mungkin ada rezeki untuk kembali ke Melbourne..

      Delete
  16. gambar kali ini sym de edit ye.. nmpak kurg clear.. tp still nmpk cantik.. bestnye tempat sym gi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. eerm semua gambar edit huhuhu.. tapi yang kurang clear tu sebab amek gambar while dalam coaster. tengah bergerak ehehe..

      Delete
  17. kenapa best sangat ni.. Mummy jeles hokay..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe jangan jelly2 Mummy.. ehehe.. nak goda Mummy suruh pergi sana gak..

      Delete
  18. View cantekkk... Mummy pun sama kalo jalan kalo ada view cantik rasa ralat kalo tertido..hehhee :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe asalnya nak tido sebab tahu journey panjang.. tapi tak jadi..

      Delete
  19. Yup Siti nampak comey disitu... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahaha.. habislaaa nanti kena CT kena kecam T.T

      Delete
    2. ehehe pun boleh hashtag gitu tapi nanti kena jugak =P

      Delete
  20. Eh..Cik Sal ada la... hehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe Kak Sal tanak up gambar dia meh CT tolong up kan =P

      Delete
    2. Si Sal malu2 biawak. Dia up gambo2 dia sikit2 je. Buat syarat :)

      Delete
    3. ehehe takpe takpe tunggu.. gambar dia banyak kat CT haaa..

      Delete
    4. habisla..habisla..haha

      Delete
    5. sabarlaaa naaa.. next entry kita tayang gambar Kak Sal..

      Delete
  21. Eh eh ada Co -Pilot.. Mr Koala gebu la.. bam bam.. mummy suka..! Mummy suka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe a ah.. koala tu mmg Mitchie kata peneman dia. kat koala tu ada kangaroo sekor tau Mummy..

      Delete
    2. dia kata Koala tu macam penanda van lah supaya kitorang tak tersilap gi naik van lain

      Delete
    3. tapi sebenarnya dia pun dah cukup untuk jadi penanda ahaha..

      Delete
  22. ahhahahhaa.. babab muntut si burung-burung notty tu,biasa dia membuang merata-rata, Sila pegi toilet lainkali..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulaaaa pasal. mujur sejuk so beku cepat. senang nak cuci gak..

      Delete
    2. klu semua binatang ada toilet sendiri agak2 camna eh..

      Delete
    3. xdeeeela diorang puupuu kat itewww awak !!

      Delete
    4. Tu spesies tak sempat menghala ke toilet tu, Mummy. Itu yang poo poo merata :)

      Delete
    5. tangkap sembelih buat BBQ baru depa ada akai ehehe..

      Delete
  23. MMG CANNTIK SEMUA FOTO YG DIPAPARKAN TERUTAMA BURUNG2 JINAK LAGI COMEL...

    ReplyDelete
  24. CT nampak kecik bila sebelah mici.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahaha itula motipnyaaa Syidaa oi.. nak kata yang CT kecik gak tapi bila sebelah Mitchie la =P

      Delete
    2. Bijak merangka strategi nampaknya :)

      Delete
    3. haruslah kak.. kena atur bebaik..

      Delete
  25. wahh besnya..teringin jugak nak kesana...huhu

    ReplyDelete
  26. masa i dulu amik pakej MAT, konon nak murah, sekali nan hado kena tambah duit sebab lambat buat payment haha...itinerary lebih kurang je, tapi food korg nmpk sedap. kami dapat pizza kosong je

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalnya prepare mindset untuk makan vegetarian food tapi dah ada halal option apa lagi ? tibailaaa ehehe..

      Delete
  27. Kita nak g GOR, rasa macam nak amik travel partner jela nanti...naik kereta...AUD258 per day..okay ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. best kalau kita drive sendiri sebab boleh pilih mana nak berhenti.. tapi harga tu eeerm.. kalau within budget Sally bolehla proceed =)

      Delete
  28. Al-Fatihah untuk arwah DediS. Malam ni untuk majlis di masjid, akak masukkan nama DediS sekali.

    ReplyDelete
  29. I like the beburung hijauuuu!

    ReplyDelete
  30. Patutnya hadiah GA u all ari tu, kasi poskad gambor Cik Sal dgn CT bagi burung makan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehehe kalo gitu tak dapatla stem Australia.. kena bawa balik gambar and proses dulu hewhew..

      Delete
  31. Bijak CT amik gambo bersama Mitchie si penjaga gunung :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe haruslah kak.. ajak je tangkap gambar. dia okay sokmo..

      Delete
  32. Akak kan setiap kali baca entri Sal atau CT akan ada feeling dejavu ahaks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheheh kami memang cuba nak menghantui orang ramai =D

      Delete
    2. hahaha..nanti nak kopipes jelah entry Siti.biar kak Farrah lagi pening.hehe

      Delete
    3. miahaha lagi memeningkan gitu =P

      Delete
  33. tomey2 nya parrot2 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. jinak plak tu.. tapi kena kasi makan laa..

      Delete
  34. Gambar makanan tu sekali pandang macam fish and chips je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. basically semua hidangan ada chips sampai tak larat makan daaa..

      Delete
  35. Cantiknya burung tuuu..gambar semua comel2 jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe jinak coz ada makanan.. habis je semua pakat terbang..

      Delete
  36. cantiknya burung hijau merah tu..jinak sungguh..leh ajak selfie..
    bestkan jumpa Malaysian yg ramah-tamah kt oversea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena sogok ngan makanan baru diorang nak ngan kita.. mengadaaa haha..

      Delete
  37. Cantiknya pemandangan.. tengok lamb kebab tu lama-lama boleh buat perut lapar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe jangan tenung lama-lama kebab tu.. merana nanti =P

      Delete
  38. serius sangat2 cantik view nyer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu langit mendung and hujan.. imagine kalau bright and cerah =)

      Delete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.