SYDNEY | NEW SOUTH WALES AUSTRALIA : PART 3.0 - THE QUADRANGLE LOKASI ALA HOGWARTS DI UNIVERSITY OF SYDNEY | SITI.YANG.MENAIP

SYDNEY | NEW SOUTH WALES AUSTRALIA : PART 3.0 - THE QUADRANGLE LOKASI ALA HOGWARTS DI UNIVERSITY OF SYDNEY

/
10 Comments
August 26, 2017
Entri sebelumnya diSINI.
19 March 2017 [Ahad]

JALAN-JALAN TRAVELOGUE SYDNEY NEW SOUTH WALES AUSTRALIA | THE QUADRANGLE LOKASI ALA BANGUNAN HOGWARTS DI THE UNIVERSITY OF SYDNEY. Pagi hari disambut hujan manja di bumi Sydney. Setakat hari ketiga memang tiap-tiap pagi hujan. Tunggu reda sedikit baru kami gerak. Idea untuk ke The Quadrangle yang merupakan salah satu bangunan terkenal di The University of Sydney diberikan oleh Ikmal, another Malaysian student yang menuntut di Sydney. He is actually my super super super junior tapi tak pernah kenal before. Bangunan The Quadrangle memang mirip bangunan-bangunan klasik dan heritage yang kita boleh tengok melalui filem bersiri Harry Potter. If all of you memang fans Harry Potter sure suka melepak sekejap di The Quadrangle. Terbuka untuk semua orang kalau tak silap selamat saja kami melangkah masuk. Act macam kami students universiti. Yakin itu penting. Dari Goold Street kami menapak ke Central Station Railway Square Stand M. Sehala laluan ke entrance Central Station. Ada banyak stands jadi make sure korang tunggu di stand yang betul.

CARA UNTUK KE THE QUADRANGLE THE UNIVERSITY OF SYDNEY

Dari Stand M di Railway Square, boleh naik buses bernombor : 413, 422, 436 dan 439. Turun di simpang-simpang bus stop sepanjang jalan utama yang dekat dengan entrance untuk masuk ke kawasan university. Naik saja bus aku terus on GPS untuk detect location. Bila dah semakin hampir dengan pintu masuk ke kawasan university, terus saja tekan loceng. Pilihan terbaik adalah untuk key in 'Paramatta Rd at University Ave' sebagai lokasi untuk turun dari bus. Kami terlajak sikit kuat berangan jadi terturun di 'City Rd before Butlin Av'. Sebenarnya ada banyak buses yang akan lalu dihadapan The University of Sydney sebab memang laluan utama. Boleh terus guna Google Maps untuk rancang perjalanan. Masukkan lokasi terus keluar nombor busses dan bus stand yang sepatutnya. Nombor buses juga berbeza-beza mengikut waktu jadi kenalah alert. Bila dah terlajak kami terpaksa menapak jauh sedikit untuk sampai ke The Quadrangle. Tapi tak apa sebab dapat cuci mata dan bersiar-siar dalam kawasan The University of Sydney play pretend kononnya jadi pelajar.  Padahal universiti tengah sunyi sepi macam tak ada orang. Tengah cuti atau tekun study.





Jalan menonong sampai jumpa signboard ini. Teruskan lagi ke hadapan.

Jalan punya jalan akhirnya sampai di The Quadrangle. Serious sunyi sepi bunyi angin saja. Manusia lain tak tahulah pergi mana. Untungnya sebab dapat bergambar di The Quadrangle sepuas hati tanpa gangguan. Yang tak best sebab rasa seram. Sesuai dengan concept gothic yang digunakan. Hahaha.. Bangunan lama walaupun cantik terasa juga creepy. Boleh pula masa kami disana jam loceng berbunyi lama pula. Macam halau seram dengar bunyi bergema. The Quadrangle mengambil masa selama lebih kurang 100 tahun untuk siap dibina sepenuhnya. Ada empat sisi bangunan utama : Great Hall, MacLaurin Hall, Faculty of Arts Office dan juga Nicholson Museum. Kalau berminat dengan barangan antik atau artifak sejarah especially hasil tinggalan tamadun awal Australia boleh pergi Nicholson Museum. Kami hanya berlegar-legar di perkarangan saja. Memang cantik dan sebiji macam compound bangunan yang digunakan untuk filem Harry Potter. Nak pergi UK entah bila jadi acah-acah pun jadilah. Sekali tengok macam Gurukul pun ada. Peminat filem Hindustan mesti tahu Gurukul tu apa.. Mujur hujan rumput basah. Kalau tak ada juga yang golek-golek sakan.




Teringat scene Harry Potter dan kawan-kawan berjalan di corridor Hogwarts.



Basically The Quadrangle adalah bangunan semata-mata. Kalau korang nak express meronda Sydney tak perlu singgah pun tak apa. Banyak lagi tempat-tempat menarik yang wajib dikunjungi. Kami saja selitkan sekali dalam itinerary sebab kami rasakan menarik dan ada sikit extra time untuk melencong. Masing-masing pun peminat Harry Potter dan Mohabbatein jadi haruslah singgah sekejap. Setengah jam pun dah cukup tak perlu lama. Tak ada benda sangat nak buat melainkan bergambar. Jalan terus saja dah jumpa exit keluar dari The University of Sydney. Itulah bus stand yang kami terlepas. Kemudian naik bus semula balik ke Stand M di Railway Square di Central Station untuk ke destinasi seterusnya.

SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

10 comments:

  1. pefeeling jd harmione x ct? ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihih nampak je terus rasa betul2 di Hogwarts. berangan jadi Ginny =D

      Delete
  2. bestnya dapat pergi bercuti. pemandangan luar negara orang memang nampak cantik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. kat tempat orang lalang pun cantik hehe..

      Delete
  3. Terlepas nak ke sini sebab trip mate nak shopping. Redha jelah. Memang macam dalam harry porter la

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni macam sampingan je Kak Sal. tapi best sebab tak perlu bayar entrance fee hehehe and kena timing orang tak ada. seram sikitlah tapi..

      Delete
  4. Replies
    1. bestkan Uncle.. tapi pegi sekali saja jadilah eheh =D

      Delete
  5. suka bangunan mcm ni..

    ReplyDelete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.