Nak Sampai Dengan Pantas Ke Singapore ? | SITI.YANG.MENAIP

Nak Sampai Dengan Pantas Ke Singapore ?

/
76 Comments
August 31, 2018
Singapore tersenarai sebagai salah satu destinasi pilihan rakyat Malaysia disebabkan lokasi yang sangat dekat dengan Malaysia. Tambang tiket penerbangan pun boleh dapat dengan harga murah. Kalau korang nak bercuti tapi malas nak pergi berjalan jauh – Singapore adalah destinasi pilihan yang terbaik. Terus tempah tiket dan fly ke Singapora. Aku ada juga merancang untuk ke Singapore bersama kawan-kawan tapi atas faktor cuti menjadi halangan. Walaupun lami belum berjaya jumpa pilihan tarikh yang bersesuaian apa salahnya kalau aku kongsikan dengan semua apa yang ada di Singapore dan kenapa kita semua patut fly ke Singapore.


Paling penting bila ada perancangan nak ke Singapore kenalah rajin survey harga tiket. Kita boleh book tiket dari laman web Traveloka yang ada macam-macam pilihan budget yang menarik dari harga serendah RM150. Kalau rezeki extra murah dengan harga serendah RM100 pun dah boleh dapat macam-macam deals. Belum sembang segala deals lagi-lagi kalau tiba musim promosi. Memang jimat habis. Nak ke Singapore ada banyak cara dari Malaysia. Boleh naik bus atau drive sendiri. Tapi bagi aku yang paling selesa adalah dengan menaiki kapal terbang. Aku dari Penang tak sanggup nak lemau duduk dalam bus menempuh perjalanan yang jauh. Macam-macam options airlines ada dari Malaysia ke Singapore. Nak naik Air Asia boleh.. Malindo boleh.. Malaysia Airlines dan banyak lagilah pilihan syarikat penerbangan yang ada. Yang penting destinasi yang dituju adalah Lapangan Terbang Antarabangsa Changi (International Changi Airport). Perjalanan hanyak sekitar 01 jam 15 minit saja. Tak sempat nak lenguh pinggang dah sampai. Menarik kan ?

Dah ada tarikh pilihan dan tiket penerbangan, barulah kita boleh susun dan rancang itinerary dan cari tempat-tempat yang best di Singapore. Kenalah mula study selok belok sesuatu tempat yang dituju dari awal. Aku ada senaraikan banyak tempat-tempat menarik di Singapore sebagai rujukan diri sendiri sekiranya tiba-tiba menjadi trip kesana. Banyak info aku kutip dari hasil perkongsian kawan-kawan Bloggers yang lain. Untuk travel sekitar Singapore juga tak susah. You just need a Singapore Tourist Pass dan boleh access kepada unlimited MRT rides. Busses juga kecuali Express Sentosa. They have really good MRT system. Bagi aku, untuk yang pertama kali ke Singapore, ada beberapa tempat yang wajib untuk diterjah. Kiranya tak lengkap trip ke Singapore kalau tak jejak kaki.

1. Marina Bay Sands dan Gardens by The Bay – Ini memang wajib especially untuk first timer. Hanya perlu turun di MRT Bayfront ikut signage dah sampai. Ramai yang bagi review kawasan Gardens by The Bay lagi cantik pada waktu malam dengan pertunjukan lampu yang menarik. Gardens by The Bay telah dibina oleh kerajaan Singapore dengan usaha untuk transform Singapore dari ‘Garden City’ kepada ‘City in a Garden’. Tarikan utama haruslah ‘the Supertree Groove’ yang cantic. Marina Bay Sands pula adalah resort mewah yang dibina di Marina Bay. Selain terkenal dengan casino, daya tarikan unik adalah infinity swimming pool dan jambatan yang menghubungkan tiga bangunan utama. Nak masuk menjenguk ke Kawasan Marina Bay Sands adalah percuma tapi nak naik jambatan kenalah bayar. Next, kita wajib ke 2. The Merlion – Terletak di kawasan Marina Bay, sangat tak lengkap trip ke Singapore kalau tak singgah. Wajib bergambar dengan The Merlion, statue berkepala singa dan berbadankan ikan duyung (mermaid). Gunakan gaya kretiviti yang ada dan jangan lupa untuk posing sakan snap gambar-gambar unik di The Merlion. Nganga mulut sebesar mungkin untuk dapatkan shot yang menarik. Nak masuk ke The Merlion dikenakan bayaran sebanyak SGD18 (RM54.29 approx) untuk seorang dewasa dan SGD15 (RM45.33 approx) untuk kanak-kanak. Jenis yang kaki shopping kena bawa duit extra sebab kita bakal pergi shopping di 3. Orchard Road. Lokasi wajib singgah untuk kaki shopping dan laburlah duit yang ada. Hanya perlu menaiki MRT dan turun di MRT Orchard. Ada banyak tempat membeli belah terkenal dan kedai-kedai menarik untuk kita semua cuci mata, sambal membeli. Kenapa kawasan mewah seakan-akan Bukit Bintang ni namanya Orchard Road ? Once upon a time, kawasan Orchard Road adalah kawasan penanaman rempah ratus dan buah-buahan yang besar di Singapore. Semakin maju semakin berkembang lama-lama terus berubah menjadi Orchard Road yang gempak seperti sekarang. Tapi sejarah jangan dilupakan maka nama ‘Orchard’ dikekalkan. Nak beli souvenirs murah-murah untuk family member dan kawan-kawan boleh ke 4. Chinatown. Dah berjalan mesti kena beli souvenirs. Ada banyak sangat pilihan souvenirs dari keychains, fridge magnets, tshirts dan bags untuk dipilih. Harga juga adalah berpatutan tapi korang boleh cuba untuk tawar-menawar. Mana tahu rezeki boleh dapat discount.


Sebagai pencinta binatang, usually kemana-mana pun aku suka singgah ke zoo. Jadi 5. Singapore Zoo, Jurong Bird Park, Singapore Night dan River Safari turut tersenarai dalam list tempat wajib singgah. Boleh beli tiket combo ataupun single tiket. Kalau kena pilih salah satu, aku akan pilih Singapore Zoo. Bayaran yang dikenakan adalah sebanyak SGD35 (RM105.76 approx) untuk seorang dewasa dan SGD23 (RM69.50 approx) untuk kanak-kanak. Walaupun harga sedikit off budget tapi aku yakin trip ke zoo tak pernah mengecewakan. Antara lokasi-lokasi lain yang terkenal adalah Singapore Flyer, Helix Bridge, Clarke Quay, Little India, Singapore ArtScience Museum, Singapore Esplanade Theatre dan Singapore Crocodile Farm.

Sekiranya ada masa yang lama dan peruntukan yang lebih, ada juga beberapa lokasi best di Singapore yang boleh dilawati di Sentosa Island. Memang tak cukup nak pusing Singapore dalam waktu yang singkat walaupun Singapore adalah negara yang kecil. Extra time is needed sekiranya kita nak enjoy dan have fun di kawasan Sentosa Island. Disinilah terletaknya pelbagai tarikan menarik yang gempak dan best. Aku adalah peminat 6. Madame Tussauds wax museum dan bercita-cita untuk terjah semua Madame Tussauds museums yang ada di seluruh dunia. Semestinya tak mahu lepaskan peluang untuk ke Madame Tussauds Singapore. Kita boleh meneroka sambil bergambar dengan patung lilin artis-artis terkenal antarabangsa seperti Michael Jackson, Taylor Swift, Bruce Lee dan ramai lagi. Posing semahunya dan selfie sepuas hati penuhkan Instagram dengan gambar-gambar terbaik bersama patung artis-artis terkenal. Jadilah jumpa patung lilin pun dari taka da langsung. Bayaran tiket memang sedikit mencekik tapi kalau dah Namanya minat, aku sanggup spend SGD49 (RM148.07 approx). Boleh beli tiket online dan dapatkan discount potongan harga. Bolehlah berjimat sikit. Selain itu, kita boleh bersuka ria di 7. Universal Studio Singapore atau lebih dikenali sebagai USS. Wajiblah untuk bergambar dengan globe besi yang famous dan itulah tandanya dah berjaya jejak kaki sampai ke USS. Aku jujurnya not a fan of theme parks tapi dah sampai kenalah pergi. Mudah-mudahan ada keberanian nak cuba bermacam-macam rides yang famous seperti Revenge of the Mummy roller coaster ride, Sesame Street Spaghetti Space Chase, the 3D Transformer ride, Enchanted Airways mini roller coaster, Madagascar : A Crate Adventure, Jurassic Park Rapids Adventure dan macam-macam lagilah. I would definitely give at least of them a try. Rugilah dah sampai tapi tak cuba. Entrance tiket boleh dibeli secara online dan selalunya lebih murah. Ada One-Day Ticket dan Two-Day Ticket. Manalah tahu tak puas bermain-main seharian, esoknya boleh sambung lagi.


Di Sentosa Island juga ada tarikan-tarikan lain seperti Underwater World, Resorts World Sentosa, Wings of Time dan Butterfly Park & Insect Kingdom. Masih ragu-ragu nak teroka Singapore ? Jangan pening kepala sangat. Cepat book tiket ke Singapore dan tak perlu risau. Dengan budget yang ciput pun kita dah boleh pergi Singapore. Carilah tiket penerbangan korang ke Singapore menggunakan Traveloka. Traveloka akan tolong search harga ticket flight yang murah untuk ke Singapore. Book awal dan dapatkan harga yang murah dan mampu milik. Setakat ini, carian harga tiket penerbangan ke Singapore menggunakan Traveloka adalah serendah RM89.06 dan dapat 10KG cabin luggage. Sekadar trip singkat tiga hari dua malam tak payah nak add-on luggage sangatlah. Daripada lemau duduk dalam bus sebab perjalanan yang jauh eloklah naik kapal terbang. Apa lagi nak tunggu book saja tiket untuk ke fly from Kuala Lumpur to Singapore di SINI sebab Traveloka sentiasa ada untuk merealisasikan impian kita semua untuk keluar mengembara. Happy travelling !!

Credits :
https://www.luxurytraveldiary.com 
https://www.marketing-interactive.com
https://www.lokopoko.travel/product/singapore-attraction-ticket-gardens-by-the-bay/
https://weltenbummlerin.net/20-dinge-ueber-singapur/
https://www.pinterest.com/pin/285063851386877741/?lp=true
http://cavinteo.blogspot.com/2015/02/singapore-chinatown-festive-street.html
https://insideretail.sg
http://www.travelcoconut.com/things-to-do-in-chinatown-singapore/
https://www.tribaeast.com/product/sentosa-merlion/
http://flysingaporetrip.com/madame-tussauds-singapore/
https://www.tribaeast.com/universal-studios-singapore/
https://www.mapsofworld.com/travel/destinations/singapore/underwater-world-singapore


You may also like

76 comments:

  1. Tak sangka Orchard Rd tu kwsn pertanian dulu2..suka kwsn Kpg Glam, Arab Street & Haji Lane..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa CT pun baca sikit2 katanya gitu. banyak jugak tempat da list down. untuk first time pergi yang ni tempat2 wajib rasanya kalau pergi sekejap. xpe lepas tu pegi lagi hahaha..

      Delete
  2. tak pernah smpai ke singapore lg. hehe. maybe one day.

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah. plan banyak kali tapi belum sampai rezekinya nak pergi hihi =D

      Delete
  3. Tak pernah lagi jejak ke singapore.. nak piiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah masanyaaa boleh plan nak pegi jejak =D

      Delete
  4. haaaa nice2.. plannya nk p oct, tp sebab dok johor, nk naik bas ortrain jee

    ReplyDelete
    Replies
    1. woo aa da dekat gitu xpe.. kami plan nye nak pegi September tapi rasanya kena tunda lagi. makin banyak list tempat2 nak pergi kutip dari orang lain..

      Delete
  5. Macam posting berbayar je ni CT... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi sesekali.. memang plan nak pegi dengan AmyJ cuma kena tunda lagi dulu kekangan urusan lain =)

      Delete
  6. bestnya dpt p sni..sha xpernah lg jejakkan kaki..best owwww

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi samalah. ni dok kumpul2 tips tapi tiketnya tatau bila nak beli =D

      Delete
  7. Next time pi Singapore nanti ai plan nak jenguk Sentosa Island pulakkk... :"D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngeh2 iols tak sampai lagi.. kena plan pi lama sikit kot nak cover semua =D

      Delete
  8. antara tempat yang menjadi idaman untuk saya pergi berbulan madu..

    doakan ya ..

    ramai -ramai..

    aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. waah wahh.. okay okay mari semua kita aminkan =D

      Delete
  9. Replies
    1. boleh pergi jejak lagi tu.. CT tak pernah sampai lagi =D

      Delete
  10. Lama dah tak pergi Singapore. Ingat nak pergi sekali lagi nanti sebab dulu pergi untuk concert je. Hahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jomla Farah. akak ade plan dengan AmyJ tapi kami xjumpa2 tarikh yang sesuai asyik tunda sebab masing2 bizi =D

      Delete
  11. negara kecil tapi penuh dengan tarikan. Kecil2 cili padi

    ReplyDelete
  12. Banyaknya tempat menarik kat Singapore ni. Tapi itulah belum berkesempatan nak pergi walaupun jiran sebelah je kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah. nama je sebelah tapi x sampai2 lagi. CT lebih kepada JJCM so dok kumpul2 maklumat tempat2 makan best kat sana hehe..

      Delete
  13. Best for the short escape 😍
    Rindu pulak view bangunan cantik kat Singapore

    ReplyDelete
    Replies
    1. short escape sesuai kan sebab dekat je. waah Husniey da penah pegi eh.. ni semangat CT plak nak pegi =D

      Delete
  14. Nanti nak booking la, teringin nak pergi singapore

    ReplyDelete
  15. Bila baca travel journal rakan2 blogger mula pasang niat nak pi melancong tapi masa belum mengizinkan.. Buat masa ni kumpul dulu info dari kaki travel mcm Siti..

    Thank you for sharing this info..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpeee sampai masa semua da okay boleh pergi. CT pun slow down sket ni tabung krik krik hehehe jadi kena menabong balik =D

      Delete
  16. Tak tahu lah, kenapa tak sampai2 lagi singapure, walaupun JB tu dulu dah jadi kampung kedua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe dah sebelah2 dah tuuu hehe.. xpe bila2 free pegila =D

      Delete
  17. Teringinnya nak pergi Singapore, banyak baca review tempat tempat best dekat sana. Boleh lah nanti cari tarikh jalan jalan Singapore pulakk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah tu kadang2 yang dekat tu susah nak pi sebab tarikh tak kena masa hehe.. tengah kumpul tempat makan best kat sana. tengok cem sedap2..

      Delete
  18. Family nak g bercuti ke Singapore tapi tak dapat ikut. hurmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi jangan sedey.. ada rezeki boleh pegi =D

      Delete
  19. No 7 tu nak bawa anak2 pergi nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulaaa tu nak pergi sana jugak. kanak2 mesti lagi suka =D

      Delete
  20. teringin nak ke Singapura ni Ct, belum diizinkanNya lagi In Shaa Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. samala Kak Ana.. cheq pun tak sampai lagi =D

      Delete
  21. k.fiezz penah jejak ke USS je..explore satu spore, belum lagi..bila google tgk tmpt2 menarik dia..byk rupanya tmpt yg best2..nmpk je negara kecik,kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul banyak je tempat2 menarik tapi kalo cuti skejap memang xdan nak explore semua sekaligus. kena pi banyak2 kali jugak ni =D

      Delete
  22. Banyak tempat menarik untuk dilawati ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.. bila nak pergi sana tah =D

      Delete
    2. Entahlah.. kikiki.. Rancang je yang berjaya.. Smapainya tak juga..

      Delete
    3. normal tu kak.. selalu macam tu. sama je kita =P

      Delete
  23. Memamg best sangat singapore ! tapi haritu pegi tak sempat singgah USS, boleh plan next trip plak :)
    *from your new follower* ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee thanks sudi follow blog CT. okay tu dah penah sampai Singapore CT belom lagi sampai kesana hehehe.. plan x jadi jadi lagi ngeh2..

      Delete
  24. belum pernah sampai ke sngapore.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah. masih mengumpul tempat2 menarik kat sana nak terjah =)

      Delete
  25. teringinnya nak pergi..moga ada rezeki kami..

    ReplyDelete
  26. Dah lama tak ke singapura. Dah banyak perubahan dah. Ada rezeki nanti memang akan jejak ke sana juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe da boleh plan nak pergi lagi tu kak.. mengimbau kenangan =)

      Delete
  27. Tak pernah lagi sampai ke Singapura, cuma mampu travel dalam negara je..sobsob

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam negara pun seronok. lebih dekat dengan jiwa kita hihi cuma kalo ada rezeki langkah jauh sikit pergila Singapore =)

      Delete
  28. Melangkah masuk ke Singapura perasaan dia lain macam. Bangunannya tersusun cantik, bersih sekali. Teringin nak ke Zoo Singapore, tunggu lain tahun pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waah gitu eh ? cheq tak penah sampai lagi. ada jalan2 dia bangunan2 lama still dikekalkan kan.. zoo best. CT suka jugak p zoo zoo ni. and dengarnya animals kat sana boleh tahan menarik2 jugak.

      Delete
  29. hi, Thanks for the info. =
    Take care.

    ReplyDelete
  30. lama tak masuk singa.. hehehe

    ReplyDelete
  31. Tak pernah sampai lagi Singapore. Bilalah nak pi ni. Nak kene simpan lebih sket duit!!! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah tak penah sampai. jom jom kitaaa menabung =D

      Delete
  32. teringin memang teringin nak pi singapore. kena himpon duit dulu baru boleh smp singapore. poket kempis tak syok nak jalan2. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itula kena ada fulus baru sedap nak jalan. kalo xdak kena duk diam menabong sampai cukup hehehe.. baru ngam nak jalan =D

      Delete
  33. Bestnya.. teringin nak pergi tapii kena simpan duit dulu hehe

    ReplyDelete
  34. Kita tahun ni gigih jugak la ulang alik SG...rasa macam akan ulang lagi sekali ni...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. itudiaaa nak ulang alik Singapore. kita skali tak penah sampai =D

      Delete
  35. K.fiezz penah sampai ke Universal Studio Singapore..mmg best..terbaik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. woaaah okayla ni berkobar2 CT pulak nak pi =D

      Delete
  36. mmg ada cadangan nk g singapore dlm ms terdekat...tup tup yg pergi dulu mama... mggu lps adehhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha awat tak ekot mama skali ? takpaaa akak pi yang lagi jauh =D

      Delete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.