Trip Perth 2018 : Tips Dan Persediaan Ke Perth Australia | SITI.YANG.MENAIP

Trip Perth 2018 : Tips Dan Persediaan Ke Perth Australia

/
86 Comments
July 01, 2020
TIPS DAN PERSEDIAAN KE PERTH AUSTRALIA | Ada perkara kita kena ambil tahu dan selesaikan dulu sebelum travel supaya perjalanan dan urusan disana lancar. Aku akan kongsikan persediaan yang dibuat sebelum ke Perth pada musim panas December 2018 yang lalu. Entry ini panjang sebab aku membebel nak kasi faham betul-betul. Aku pernah kongsikan pengalaman ke Perth 2016 - Trip Perth Western Australia 2016, tapi aku tak share persediaan untuk kesana. Disebabkan ada beberapa orang yang pernah email dan tinggalkan soalan berkaitan persediaan ke Australia, aku rasa perlu dikongsikan melalui pengalaman peribadi tentang persediaan yang perlu dilakukan untuk bercuti ke Australia. Ini adalah trip kedua untuk aku dan MamiZ, dan pertama kali untuk kawan aku, Neddy dan ibunya, AcikE. Perancangan asal nak ke New Zealand tapi macam lari sangat budget. Hasrat itu kita simpan dulu ada rezeki pasti akan sampai.

Sekarang kita cerita pasal Perth !!

Baca : LALUAN ROAD TRIP, ITINERARY DAN BUDGET PERBELANJAAN 10 HARI DI PERTH WESTERN AUSTRALIA



BacaDesign Rumah Banglo Moden Secara Tunai - Tak Perlu Pinjam Bank

Persediaan ke Perth Western Australia :

Musim-Musim di Australia
Ini penting supaya boleh rancang pakaian-pakaian yang sesuai untuk dibawa. Lain musim lain tempoh siang, malam dan waktu solat juga pasti berubah - penting untuk kita rancang perjalanan. Aku rujuk waktu solat di Islamic Finder dan catat dalam itinerary. Perth adalah bandar yang terletak di negeri Western Australia dan paling dekat dengan Malaysia. Australia adalah negara empat musim yang terletak di 'The Southern Hemisphere' jadi musim-musim disana terbalik dengan musim-musim di Eropah. Walaupun mengalami suhu empat musim, suhunya berbeza-beza mengikut negeri. Salji hanya ada di pergunungan. Rujuk websites yang berkongsi info tentang suhu dan cuaca di Australia seperti AccuWeather seminggu sebelum berangkat untuk beri gambaran keadaan cuaca di destinasi yang dituju. Tapi ingat ya.. Itu adalah ramalan semata untuk kita jadikan panduan. Jangan bergantung harap sangat, soal cuaca bukan kita yang control. Siang hari boleh jadi terlalu panas dan malam hari sejuk hingga ke tulang.

Visa Electronic Travel Authority (ETA)
Untuk ke Australia kita perlukan electronic visa yang diluluskan. ETA valid setahun dari tarikh memohon dan membenarkan seseorang duduk di Australia selama tiga bulan. Ramai beli tiket penerbangan dulu kemudian apply ETA. Tolonglah apply ETA dulu, dah lulus baru beli tiket. Flight details tak diperlukan untuk apply ETA. Passport kena valid at least enam bulan dari tarikh expired. Banyak isu dikongsikan di Facebook mengenai kes-kes permohonan ETA yang ditolak walaupun tiket kapal terbang dan persediaan sudah dibuat. Urusan merayu akan ambil masa dan sedihnya ada yang terpaksa batalkan trip. Ada yang ETA dah lulus tiba-tiba dibatalkan dan macam-macam lagi. Kerajaan Australia semakin strict untuk meluluskan permohonan untuk kesana. Ramai Malaysians kantoi duduk di Australia kerja tanpa permit lebih dari tempoh yang dibenarkan dihantar pulang. Kita boleh apply ETA sendiri di Australia ETA/E-Visa Authorization tapi aku malas isi macam-macam, aku buat ETA melalui Cik Intan. Hantar email saja ke eta.australia@yahoo.com. Dua kali buat ETA aku apply few weeks sebelum depart dan sehari dah siap. This time, aku apply ETA tiga bulan sebelum sebab takut perkara yang tak diingini berlaku. Cuak sangat dapat email mengatakan permohonan ETA aku berada dalam process pertimbangan. MamiZ punya ETA tak sampai setengah jam dah approved. Nak menangis rasa. Alhamdulillah dipermudahkan.. Esoknya dapat email dan salinan ETA yang diluluskan. Kalau ETA dah lulus tiba-tiba tengok baru sedar Passport akan expired sebelum tarikh penerbangan, kena renew Passport dan apply ETA baru.

Tiket Penerbangan
Ramai tanya macam mana nak dapat tiket flight murah ? Berapa lama beli tiket dan tunggu sebelum depart ? Personally, aku rasa semua bergantung pada rezeki dan tarikh penerbangan yang kita pilih. Aku pernah beli tiket masa promo, sungguh harga memang murah tapi kena tunggu setahun baru fly. Dua tiga kali trip tak jadi atas sebab-sebab tak dapat dielakkan dan aku serik beli tiket awal. Pernah juga beli tiket beberapa bulan sebelum trip dan harga lagi murah berbanding ketika promo. Aku rasa, range harga tiket untuk ke Perth yang murah adalah diantara RM500-RM700 returnTak semestinya beli awal akan dapat harga murah. Untuk trip kali ini, aku beli tiket in July, lima bulan sebelum depart. Setelah ditambak tolak harga dari airlines lain, Air Asia menawarkan harga yang paling murah.

Baca : AUSTRALIAN STATES & TERRITORIES | NEGERI-NEGERI DI AUSTRALIA

Insurance Perjalanan
Dulu aku tak kisah  sangat pun bab Travel Insurance. Yakin dan tawakal semua akan selamat. Bila dah baca banyak kejadian yang tak diingini berlaku di negara orang, aku rasa sangat penting untuk beli Travel Insurance untuk ke luar negara. Aku nak wajibkan semua orang beli Travel Insurance sebab ini adalah langkah kita berjaga-jaga. Kita tak tahu apa yang akan terjadi lebih-lebih lagi dinegara orang. Nak beli Travel Insurance dengan syarikat mana ? Itu terpulang pada pilihan masing-masing. Kena survey dan buat perbandingan yang mana sesuai. Aku personally pilih Etiqa Travel Insurance dan Takaful.

Itinerary Perjalanan dan Tempat-Tempat Menarik
Okay !! Kita dah boleh mula merancang perjalanan kesana. Berapa hari diperlukan untuk enjoy di Perth ? Aku suggest at least seminggu kalau berhasrat untuk meronda jauh sikit dari Perth. Perjalanan jauh kalau sekejap sangat tempoh percutian takut terkejar-kejar dan penat. Kalau sekadar di bandar, empat atau lima hari dah cukup. Buat perancangan sehabis baik supaya kita boleh enjoy percutian to the fullest. Bagi yang menggunakan public transport di Perth, ambil tahu nombor bus, waktu operasi pertama dan terakhir, peta laluan dan stations yang terlibat. Aku guna Google Maps untuk merancang setiap perjalanan. Prepare awal supaya sampai sana tak menggagau baru nak search macam-macam. Banyak tempat-tempat menarik di sana yang free entrance fee dan banyak juga yang kena bayar. Pilihlah yang mana sesuai dengan style masing-masing. Aku akan selit aktiviti memetik buah if possible dan kebetulan musim buah tengah masak. Ramai yang pro bab persediaan itinerary, tapi percayalah masih ramai yang pandang remeh. Susun itinerary dan tempat-tempat menarik ikut kawasan supaya tak celaru sekejap kesini sekejap kesana. Kalau dah set nak shopping di Fremantle, jangan tiba-tiba selit nak pergi main sand boarding di Lancelin pula. Rugi masa perjalanan Kena ada backup plan sekiranya apa yang dirancang tak menjadi. Faktor seperti cuaca dan perkara-perkara yang tak diingini kena difikirkan juga. Kalau sewa kereta dan nak road trip sekitar Western Australia, kena tahu jarak dan berapa jam nak kena memandu. Sediakan bekal nak mengunyah dalam perjalanan. Best sebenarnya buat itinerary walaupun mulanya akan pening sikit. Aku buat dua version itinerary, hard copy dan soft copyBuat salinan tiket kapal terbang, itinerary lengkap, bukti penginapan yang sudah ditempah dan lain-lain documents penting. Kadang-kadang ikut nasib, kita disoal siasat macam-macam. Senang kalau diminta bukti, kita ada salinan nak hulur. Nampak lebih teratur dari tayang segala documents menggunakan phone.

Baca : PETIK BUAH DI AUSTRALIA : SENARAI LADANG DAN SENARAI BUAH-BUAHAN DI AUSTRALIA MENGIKUT MUSIM


Penginapan sepanjang di Perth Western Australia
Ini adalah senarai penginapan yang aku pilih sepanjang berada di Perth :

Comfort Perth City Hotel (1 Night) RM273.72 / 4 = RM68.43 pax
Big4 Emu Beach Holiday Park (1 Night) RM491.78 / 4 = RM122.95 pax
Best Western Pemberton Hotel (1 Night) 160.00AUD / 4 = 40AUD pax
Margaret River Tourist Park (1 Night) 153.00AUD / 4 = 38.25AUD pax
Bunbury Apartment Motel (1 Night) 157.50AUD / 4 = 39.38AUD pax
AIRBNB Balcatta (4 Nights) RM1104.00 / 4 = RM276.00 pax

Aku recommend dan approve tempat yang aku dah menginap dalam senarai diatas. Untuk penginapan sepanjang road trip, aku booking melalui Agoda.com dan Booking.com. Rugi guna Airbnb hanya untuk satu malam sebab ada cleaning fee. Dah balik ke Perth baru guna Airbnb. Semakin jauh dari Perth, semakin mahal harga penginapan. Ikut kesesuaian dan cara korang travel nak cari penginapan macam mana. Disebabkan trip kali ini ada mak-mak, aku prefer tempat tinggal yang selesa, tak kongsi toilet dan ada beberapa kemudahan lain seperti private parking dan stove top untuk memasak. Proses pembayaran ada yang cash atau guna Debit Card. Untuk Airbnb saja kena gunakan Credit Card.

Pengangkutan di Perth
Paling senang dan jimat, gunalah public transportation especially for those yang akan bergerak sekitar Perth CBD. Guna perkhidmatan bus percuma yang disediakan - Transperth CAT Bus Services untuk peta jadual perjalanan dan laluan di sekitar Perth. Aku tak  naik public transport sebab aku sewa kereta. Pilih kereta sewa dari syarikat yang dah established, bukan dari ulat-ulat. Ada companies yang ada kaunter di Perth International Airport seperti Budget, Avis dan Hertz. Tapi dua kali kesana, aku sewa kereta dari No Birds Bayswater dan sangat memuaskan. Dibandingkan semua quotations harga, No Birds menawarkan harga yang paling murah untuk kami bergerak selama sepuluh hari. Walaupun tak ada kaunter di airport, their office berdekatan saja. Ada perkhidmatan berbayar Airport Transfer untuk ambil kita dari airport ke office. Pengalaman lepas, bayaran hanya boleh dibuat menggunakan Credit Card saja, Debit Card tak diterima. Tapi aku baca di FAQs No Birds, diorang dah terima bayaran melalui Debit Card. Alhamdulillah mudah sangat urusan. Aku tinggalkan amount dalam Debit Card khas untuk bayaran kereta sewa. Jangan lupa activate Debit Card untuk penggunaan luar negara. Kalau tak sia-sia sajalah usung Debit Card sana sini. Kami bayar 398.00AUD (RM1229.82 approx) untuk sepuluh hari. Harga dah termasuk additional seorang lagi pemandu, top cover dan unlimited mileage. Tak sewa GPS sebab semua tempat yang kami pergi boleh search route guna Google Maps. Kalau takut tak ada coverage, gunalah maps secara offline. Nak lagi mencabar, sewalah Campervan.



Makanan dan Ubat Yang Dibawa Dari Malaysia
Australia sangat strict dengan barang-barang yang dibawa masuk. Makanan, ubat-ubatan dan macam-macam kena declare dalam arrival form. Rujuk SINI - Senarai Barangan Yang Kena Declare untuk maklumat lanjut. Bunyi macam menakutkan tapi tak adalah teruk sangat. Ikut garis panduan yang disediakan, kita selamat. Kalau tak pasti sama ada makanan dan ubat yang dibawa lepas atau tak, declare saja walaupun yakin kita dah ikut rules sehabis baik. Australia mengamalkan prinsip 'No Sorry' sekiranya kantoi cuba bawa masuk barangan-barangan terlarang. Kena denda lagi adalah. Dua kali aku lepas tanpa disoal, sekali luggage dihidu anjing polis dan sekali luggage digeledah pegawai.  Letak semua makanan dalam satu luggage saja. Kalau diminta untuk buka, hulur luggage yang ada makanan saja. Boleh juga nak buat list makanan lengkap dengan senarai ingredients, kalau ditanya macam-macam hulur saja senarai biar diorang baca sendiri. Ramai dah kongsikan cara-cara buat list makanan untuk dibawa ke Australia. Aku tak pernah buat sebab aku malas. Kalau dia nak ambil juga makanan-makanan kita.. Redha sajalah dah negara dia !! Pastikan makanan-makanan dan ubat yang dibawa dibungkus dalam pek komersial. Aku pernah tengok satu family yang ditahan kena keluarkan semua barang termasuk pakaian sebab bawa gula dalam plastik ikat bunjut.

Makanan Halal Di Perth
Tak susah pun nak dapatkan bekalan makanan halal di Perth. Ayam daging halal ada dijual - Brand Lilydale dan Steggles ada dijual di beberapa hypermart seperti di Spudshed Innaloo. Kami bawa stock lauk ayam dan daging instant dari Malaysia dan hanya beli seafood di Coles untuk memasak. Restaurants yang menyediakan hidangan halal pun banyak disana. Ini senarai beberapa restaurants dan kedai yang menyediakan hidangan halal di Perth :

- Charcoal Chicken Dianella
- Nandos
- Corica Pastries
- Insan's Cafe
- D' Angkasa
- ISPA Kebab
- Lobster Shack Cervantes (Halal Options)
- Fluffylamb Perth Fremantle Market
- DNK Cupcakes Fremantle Market
- Rockingham Kebabs and Pizzas
- Jus Burgers di Leederville dan Subiaco
- Ciao Italia (Halal Options)
- Chicken Treat di Mirrabooka dan Forest Lakes (Halal Options)
- The Sarapan Victoria Park

Aku suka juga nak makan luar. Sesekali berjalan apa salahnya merasa makan di restaurants negara orang. Rujuk Zabihah - Your Guide To Halal Eating untuk senarai restaurants halal di Perth. Aku akan email atau direct message di Facebook restaurants yang aku nak pergi untuk double check status halal. Walaupun ramai yang cakap halal, wajiblah kita semak untuk kepastian. Kalau rasa ragu dari awal baik elak untuk pergi makan. Bila ada 'Halal Option', maksudnya satu-satu restaurant tu bukan completely halal tapi ada menyediakan hidangan halal atas permintaan.

Memandu di Australia - Patuhi Had Laju Jalan Raya
Lesen memandu Malaysia valid di Australia. Tak perlu apply International Driving LicenseSila patuh had laju yang ditetapkan walaupun rasa stress sangat kena drive slow. Rakyat Australia sendiri memang patuh dengan had laju yang ditetapkan jadi kita jangan mengada nak bebal. Memang ada kawasan kena pandu 40km/h tapi bersabarlah !! Aku dah rasa peritnya kena kejar polis dan bayar saman sebanyak 400AUD (RM1268 approx). Tak tahu celah mana polis menyorok tahu-tahu dah kena kejar. Alhamdulillah process nak bayar saman senang. Salah satu caranya adalah, bayar saman dimana-mana Pejabat Pos sekitar Western Australia, tapi hanya during weekdays. Rezeki kami dapat selesaikan bayaran sebelum balik Malaysia. Ada juga situasi, surat saman sampai di rumah melalui syarikat kereta sewa. Terus kena potong dari Credit Card. Jadi untuk elakkan perkara macam ni terjadi, ikutlah had laju jalan raya yang ditetapkan. Yang ada anak kecil dan kanak-kanak, wajib sewa baby car seat, kalau tak memang kena saman. Tak digalakkan memandu pada waktu malam especially kawasan luar Perth. Memang tak ada lampu jalan dan kereta pun sebiji dua saja on the road. Bahaya !! Lebih-lebih lagi kalau semua perempuan. Parking di Perth CBD hampir di setiap pelusuk kena bayar dan mahal. Ada parking yang khas untuk satu atau dua jam dan ada yang percuma hanya pada waktu malam. Kena alert dengan papan tanda yang ada berdekatan dengan petak parking. Baru-baru ini dikongsikan, pemandu tak dibenarkan makan dan minum ketika memandu. Nak makan gula-gula tu okay saja.. Jangan sampai pegang ayam goreng dan burger.

Baca : MEMANDU LEBIH HAD DAN PENGALAMAN DISAMAN DI PERTH AUSTRALIA

Tempat Shopping Di Perth
Ini antara aktiviti-aktiviti yang paling aku suka. Perempuan dan shopping berpisah tiada. Aku selalu selit satu atau dua tempat  dan kena allocate satu hari yang khas untuk shopping saja. Ini adalah antara beberapa tempat-tempat shopping yang ada di sekitar Perth :

  • Hay Street Mall
  • DFO Perth Perth Airport
  • Watertown Brand Outlet Centre East Perth
  • Belmont Forum
  • Garden City Booragoon
  • Westfield Carousel Cannington
  • Karrinyup Shopping Centre Karrinyup
  • Centro Galleria Morley
  • Westfield Whitfords City Hillarys
  • Claremont Quarter Claremont



Barang Wajib Beli Di Perth Dan Australia
Semestinya souvenirs !! Beli souvenirs harga murah di kedai Megabes di Fremantle Market. Megabes di E-Shed Markets dah tutup. Kedai milik orang Singapore yang dah bermastautin di Australia. Memang tak jumpa harga souvenirs yang murah selain di Megabes. Selain daripada souvenirs, ramai yang suka beli  :

  • Pandora - Memang harga murah dari yang dijual di Malaysia, lagi-lagi time festival mesti ada sale kaw-kaw punya.
  • Set Pinggan Mangkuk Corelle - MamiZ rembat satu set lengkap 60AUD (RM180.00 approx) dan borong loose set dengan harga sangat berpatutan. Corelle di Perth boleh dibeli di BigW. Harga Corelle di Langkawi pun kalah. Berat sekotak 16 pieces set pinggan mangkuk Corelle adalah 4.8kg jadi pandai-pandai budget supaya tak terlebih muatan.
  • Tefal, Pyrex dan Corningware - Tefal dan Pyrex aku rasa harga lebih kurang sama saja dengan di Malaysia. Corningware murah dan puas hati sangat kalau dapat beli. Masalahnya Corningware dan Pyrex adalah barangan kaca dan tentunya berat.
  • Kasut - Katanya Skechers murah disana tapi aku tengok sama saja harga lebih kurang dengan di Malaysia. Harga Adidas, Nike, Puma, Vans dan Converse lagi menarik.
  • Chocolates - Beli di Coles, Woolworth dan BigW. Aku selalu beli chocolates yang mahal di Malaysia tapi murah di Australia seperti Lindt, Whittakers dan TimTam.
  • Barangan Alat Tulis Smiggle - Smiggle adalah brand yang berasal dari Australia jadi tentulah harga disana lebih murah.
  • Perfume - boleh dibeli di kedai Chemist sekitar Australia. Memang murah dan betul-betul beza harga dengan yang dijual di Malaysia. Aku tak minat sangat perfume jadi tak teruja..
  • Baju Baby Dan Kanak-Kanak - Geram tengok baju baby dan kanak-kanak yang murah comel-comel. Borong untuk anak-anak saudara yang masih kecil. Di BigW, sehelai ada yang hanya 1AUD (RM3.00 approx). Cotton On Kids dan Bonds juga famous disana.
  • Ice Coffee Dare - Ada yang sanggup sejuk bekukan air ini bawa balik. Aku tak minum coffee sangat jadi aku tak adalah bawa balik. Kalau korang peminat coffee, kena cuba. Aku suka ice tea yang pelbagai perisa disana. Bahagianya !!
  • Buah-Buahan Segar - Aku selalu bawa balik buah-buahan dari Australia. Tak adalah sampai berkotak, cukup sekadar nak bagi orang-orang dikampung rasa. Bukan tak boleh beli di Malaysia, saja !! Macam mana nak bawa balik ? Kalau sikit.. Simpan dalam food container dan check-in sekali dengan luggage. Kalau banyak.. Ambil kotak di Coles, isi buah-buahan dan balut dengan plastic food wrap, check-in. Renyah sikitlah tapi kalau nak seribu daya. Cuma !! Malaysia pun strict dengan buah-buahan yang boleh dibawa masuk. Alhamdulillah setakat ni tak pernah kena tahan walaupun aku dah scan semua benda. Aku tawakal saja.. Kalau nak rampas aku redha.
  • Barangan Electric Dan Set Pisau - Suka tengok juicer, mixer dan macam-macam lagi barangan electric yang canggih. Satu saja masalah, soket tak sama. Kalau sanggup each time nak guna kena pasang travel adapter, apa salahnya. Set pisau pun cantik-cantik dan kemas. Memang teringin nak beli satu set.

Selain daripada senarai diatas, macam-macam lagi boleh beli. Pergi sana tengok barang-barang memang rambang mata. Survery dulu harga-harga barangan ni semua di Malaysia sebelum beli disana. Aku selalu compare dengan harga di website atau kadang-kadang jalan tengok di retail shops. Kalau harga lebih kurang jangan menyeksa badan beli juga lepas tu kena usung sana sini. Rugi luggage baik beli benda lain.

Lain-Lain Persediaan ke Perth
Ini pula adalah tips dan persediaan sampingan. Yang mana aku teringat nak selit-selit kongsikan dengan korang untuk dijadikan rujukan.

  • Portable wifi, roaming atau beli simcard ? Aku suggest untuk beli simcard, murah dan berbaloi. Keluar dari Arrival Hall ada  kaunter Optus YES dan Vodafon. Aku selalu guna Optus YES dan coverage memuaskan. Hanya 2AUD sehari dan 500mb/hari. More than enough.
  • Pakai Sunblock dan UV Protection. Kalau rimas nak pakai krim, pakai topi atau shades. Suhu memang sejuk tapi panas terik menusuk kulit.
  • Jadikan habit untuk sentiasa bawa payung atau raincoat ketika travel. Aku dah beberapa kali kena berbelanja lebih untuk beli payung. Huurm..
  • Singgahlah solat di masjid-masjid di Perth dan cuba bergaul dengan community Islam disana. Kalau dapat berjemaah lagi seronok.
  • Kalau terjumpa kawan-kawan lain dari Malaysia, jangan sombong. Paling kurang pun senyumlah. It is okay kalau diorang tak senyum balik. 
  • Air paip di Australia dikatakan selamat untuk diminum. Kalau korang berani, bawalah bekas air senang nak refill dimana-mana. Air mineral agak mahal disana. Tapi aku sanggup beli tak berani nak minum air paip.
  • Jangan tinggal barang-barang berharga dalam kereta. Bahaya ada dimana-mana. Ada beberapa kejadian kes pecah kereta dilaporkan tak kiralah kereta persendirian atau kereta sewa.
  • Extension dan travel adapter adalah sangat penting. Kepala plug Malaysia dan Australia tak sama. Invest sikit untuk beli travel adapter yang berkualiti. 
  • Islamophobia memang wujud dimana-mana saja !! Walaupun kita rasa dah selamat, wajib doa semoga dilindungi dan berhati-hati dimana saja. Alhamdulillah kami jumpa orang yang baik-baik dan membantu.
  • Join travel groups di Facebook - Banyak sangat tips menarik yang dikongsikan.

Semua persiapan dah dibuat !! Apa tunggu lagi.. Jomlah kita ke Perth.

SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

86 comments:

  1. alahhh da taip panjang2 tadi tak lepas pulak..adoiiii

    da lama teringin nak ke perth ni...tak sangka, kena buat eta ek kalo nak ke sana..ingatkan bole pergi camtu aje...nanti kalo betul2 nakk pergi, boleh la rujuk blog ct ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu jugak bila komen jadi cemtu. kemain taip tapi xleh post.

      yup kena buat ETA. kalau nak buat sila buat awal ya at least few months before. jangan buat last minute =)

      Delete
  2. terbaik lah siti..detail dia bagi..cik nor berangan dlu la..nak g tu xthu bila la..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe CikNor.. rezeki kita tak tahu. dimana2 peluang boleh datang =)

      Delete
  3. Tq so much for sharing siti. plan mmg nak ke perth hjg tahun ni, tp tiket belum beli lg. Risau jugak nak apply VISA takut tak lepas. Sbb ada baca kes VISA ETA tak boleh lepas, so kena amik visitor pass, which more expensive beratus-ratus. Boleh ke kita apply awl kalo travel tu lambat lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk trip ni CT beli tiket dulu sebab tak tahu pun kes kes ETA tak lepas tu. memang cuak bila tahu sebab tak apply lagi. ajak kawan buat awal xpe.. hurm tiga bulan before okay kot. kalo awal sangat takut rugi pula. kot2 ada nak repeat ke Australia lagi dalam tempoh setahun.

      CT pegi in Dec buat ETA in September. rasanya okay kot..

      Delete
    2. rasanya mungkint tak kan repeat lg kot dlm masa setahun. hihi. sbb byk kes yg kerja sana salah guna permit visa ni tu yg jd susah kan dorang approve. pastu takde valid reason kenapa kena reject kan. pastu nak tanya, mcm kalo nak masak2 dkt sana, kita boleh ke bawak paste2 dr sini mcm yg nasi goreng ke, makanan dlm tin tu? yg tu sume kena declare jugak ke? Or dkt perth supermarket ada jual ke paste2 mcm tu

      Delete
    3. kalau ETA da dulu x perlu boleh je pegi banyak kali dalam setahun. janji dalam tempoh ETA tak expired lagi. mmg xde valid reason.. diorang dengki hihi saja nak susahkan. iyee makanan2 semua kena declare. CT bawak makanan2 instant tu semua dan declare. jangan sembunyi2. dekat sana ada juga brg2 masak dari Malaysia tapi mahal. yang mana blh bawak tu bawak je dari Malaysia dan declare. tick je dalam arrival form tu dan ikut sajala arahan diorang kat kastam nanti. semuanya bergantung pada rezeki.

      Delete
  4. Detail betul perkongsian Siti.. bagus untuk dijadikan rujukan.. Seronok baca.. perginya tak tahu bila.. baca je dulu pengalaman orang.. ada rezeki, kita share pula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok2 lepas ni rezeki akak pula kesana. kita tatau rezeki ni rahsia =)

      Delete
  5. Wahhhh detailnya maklumat. Terima kasih banyak-banyak share semua info dah tips ni. KSarie berangan nak pergi Perth nanti. Maklumat yang Siti sharekan ni memang sangat-sangat membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah kak. semoga dipermudahkan urusan dan rezeki nak kesana. pergila explore dengan family. seronok =)

      Delete
  6. Punya detailed post ni. Hopefully, everyone will read this post first before shooting more questions to you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. good point Farah. yes hopefully dibaca dulu before anything =)

      Delete
  7. RAJIN SITI MENAIP PNJANG N DETIL AMAT BRMNFAAT UTK RUJUKAN BAGI MRK YG NK TRAVEL KE AUSTRALIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi rajin tak rajin jugak Kak PI. kumpul seminggu taip sikit2 hehe..
      semoga bermanfaat =)

      Delete
  8. Seronoknya jalan2 Perth. Tq berkongsi tips2 yang memang sgt berguna. Paling penting tempat makan tu. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe banyak lagi sebenarnya tempat2 makan best.. kalo senarai semua x abes sampai esoknya =P

      Delete
  9. hehehe one day for sure i'll go

    ReplyDelete
  10. Mmm... Cukup lengkap tips info dan panduannya.

    ReplyDelete
  11. Lengkap selengkapnya perkongsian siti. Bagus pada yg tercari2 info persediaan dan apa yg perlu tau untuk ke Perth. Boleh kak ana share dengan kawan2 kak ana nanti.

    ReplyDelete
  12. part kena saman tu yg seram. kalau jenis dah biasa drive laju mcm nk terbang, smpi sana kena drive slow, boleh mati kutu atas jalan hehehe...

    lg 1, ramai rupanya yg x tau kna apply visa sblm beli tiket...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi kena prektis kt hway kita bawak slow nayaa kena hon memanjang. tapi had laju kita ok lagi. depaa tuu hurm.. slow yang amat. rasanya depa tau kena buat tapi buat lambat. skrng da makin susah nk lepas.. better buat awal =D

      Delete
  13. Lengkap Semua ada tq for info. Bilalah mama nak sampai ostolia

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah. ada rezeki pasti sampai.. tah rezeki Mama pegi Europe sana nun..
      lagi jauh lagi seronok hihi =D

      Delete
    2. Amin yrba 😘

      Delete
    3. aamin ya rabb mudah2an =)

      Delete
  14. Awak, saya nak baca lepastu saya terfikir saya memang mungkin takkan jejak kaki langsung ke Perth, jadi saya terus ke ruangan komen. Aci tak camni? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu boleh ja haih.. cuma bab rezeki ni misteri. mana tahu esok lusa ada rezeki nak pegi sana. haaa..

      Delete
  15. terbaik. lengkap sungguh...bagus jg utk trip ke tempat2 lain..40km/h di jln rata & lurus mmg merengsakan..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang stress !! slow gila dahla kete tak banyak pun. masih kena slow hihi.. terima sajalah kan ikut peraturan depa hehe..

      Delete
  16. wahh terbaik. tq share^_^

    ReplyDelete
  17. omg thank youuuuuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  18. Nanti nak pi Australia kita godek blog sitiyangmenaip

    ReplyDelete
  19. wahhh thanks for sharing, nanti kalau ada trip pergi perth, boleh rujuk post nie :D

    ReplyDelete
  20. BESTNYA perth. saya tak pernah lagi jejak kaki kat perth

    ReplyDelete
  21. Pasal ETA tu memang diaorang dengki agaknya CT. Biasanya lelaki yang selalu sangkut... ini seorang ibu yang nak bawa anak kecil pun sangkut...hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. wooo ibu dengan baby ke yang kena tu.. selalu yang dengarnya lelaki. alamak !! hopefully semua okaylah urusan PLM nak siapkan ETA. elokla buat awal kan..

      Delete
  22. waqhhhh bagusnya tips ni..suka sgt baca tau

    ReplyDelete
  23. kalau ada rezeki teringin juga nak jalan ke sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah kak.. semoga ada rezeki kesana =D

      Delete
  24. Wah kalau dapat pergi Perth memang sini r tempat rujukan fiqa nnti,lengkap padat semua ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah dapat kesana nanti. semoga bermanfaat ^^

      Delete
  25. lengkap panduan yang awak bagi nie.. terbaikk.. akak x tahula bila nak ke sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rezeki tu misteri kak.. hehe mana tahu nanti rezeki akak pula sampai =D

      Delete
  26. Thanks..Boleh buat rujukan kalau nak ke luar negara terutamanya ke Perth

    ReplyDelete
  27. banyak persediaan kan nak pergi negara orang. kena fikir pelbagai kemungkinan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. kena prepare macam2.. tapi kalau xnak susah kita boleh pergi dengan agent. senang juga jalan2 je xpayah pening2 hehe..

      Delete
  28. negara yang paling bagus
    balai polis pun opis hour,ahad tutup
    kita kat sini 24 jam balai polis buka

    ReplyDelete
    Replies
    1. diorang kat sana utamakan quality time bersama keluarga juga. tengok waktu kerja memang enough time untuk pekerja berehat. senang hati nak kerja =)

      Delete
  29. Wah bagus ada summary mcm ni. sgt berguna. murah juga ye tix yang Siti dapat tu. tq for sharing. keep on update suka baca blog ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jujurnya CT rasa tiket tu dah murah. mahal sebab kami add on luggage banyak sangat hehe macam2 nak borong beli. kalo x mesti lagi murah..

      Delete
  30. Terima kasih atas perkongsian. Tapi tak tau la bila dapat ke sana.

    ReplyDelete
  31. Terima Kasih Siti. A very useful infos. May Allah bless you!

    ReplyDelete
  32. bestnya klau boleh jalan ke luar negara
    saya nie masih belajar lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. its okay. utamakan apa yang lebih penting.
      akak pun jalan2 lepas habis belajar =)

      Delete
  33. Hebat akak ni bagi detail info, terima kasih kak share info info kepada kami semua. Kalau akak atau pembaca pembaca blog akak nak bercuti dengan harga murah, search Kembara Sufi dekat google. Kembara Sufi ada banyak pakej dan murah semuanya. Klik link yang diberi untuk maklumat lebih lanjut.

    http://kembarasufi.com/

    ReplyDelete
  34. detail dia bagi..setiap detail k.fiezz baca..terbaik la SYM..boleh jadi rujukan in future kot akak & asben bercadang nak cuti2 ke Aussie..

    ReplyDelete
  35. hai sis..!!!!
    akk rasa akk jumpa group awak kat leeuwin lighthouse
    ingat tak? rasanya kita 2 group je dari malaysia kat situ masa tu
    sempat sembang sket2 dgn mak awak :)
    terjumpa blog awak masa cari info utk repeat Perth bulan 11 nanti.
    dan kali ni nak nak cover Albany, Dunsborogh, Bunburry, Busselton & Mandurah.
    last time x sempat :(
    btw blog awak byk info dan panduan utk kami jadikan rujukan..
    akk bagi 5 bintang :)





    ReplyDelete
    Replies
    1. hi kak.. im sorry i cnt remember T.T tapi i told my mom dia ingat2 lupa siapa cuma dia ingat dia ada sembang dengan someone. waah seronok nak repeat lagi.. have a safe trip k.. have fun.

      Delete
  36. Tq siti..penuh info..banyak bantu akk
    Insya Allah akn ke sana akhir bln ni.hrp semua nya berjalan lancar spt perancangan...tiket dh booking..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah wah.. seronoknya nak pergi sana. have fun dan safe journey =D

      Delete
  37. Salam sis. Terima kasih sbb kongsikan dgn detail. InsyaaAllah saya akan ke perth jugak tahun depan tp dgn company trip lah. Yg buatkan saya dok risau ni pasal imigresen kat sana. Byk dah saya baca ade yg x pasal2 kene tahan imigresen pastu kene hantar balik malaysia tanpa sebab. Risau sgt. Pastu nk tnye kalau sis tahu lah. Kalau husband ade vape, boleh bawak x? Kene declare x? Saya ni jenis yg akan gugel mcm2 utk dptkan info sebelum travel. Disebabkan saya baca byk yang kata imigresen sana tegas giler, saya jd risau pulak. Harapnye sis boleh jawab soalan saya. Ape ye punca2 kite sangkut kat imigresen dan dihantar balik malaysia? In case kene hantar balik, tiket balik tu kene beli sendiri ke ye? -saya amat risau-

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam sis.. terima kasih semoga apa yang CT kongsi dapat membantu. memang imigresen sana strict mana2 imigresen pun menakotkan tapi kalau kita tak buat salah xyah takut. itula sebabnya kita declare semua benda yang kita bawak dalam arrival form tu. kalau bawak makanan.. tick je. dia nak check atau tak itu adalah hak dia. negara dia.. kalau dia nak ambil kita x boleh cakap apa. tapi alhamdulillah setakat ni CT declare dan diorang check tapi tak pernah kena ambil. soal vape.. kalo tak silap dalam arrival card ade soal electronic cigarette. jadi check jugakla..

      soal dihantar pulang tu pernah baca jugak tapi rasanya tu kalau ada masalah tertentu. mungkin soal visa atau ada record tertentu ke.. rasanya tak adala saja2 diorang nak hantar balik tanpa sebab.

      -jangan risau ya-

      Delete
  38. assalamualaikum.. sy suka bca entry ni sbb content smua yg sy nak tau.. mmg jadi rujukan utama klu sy k perth nnt.. tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah semoga bermanfaat dan membantu =)

      Delete
  39. memang seronok pergi perth. rasa macam nak duduk sana lama lama. akk pegi sana 11 hari. tu pun rasa x cukup. best kat sana. bila petang sunyi sepi je. aman damai. x macam kat malaysia. sampai malam serabut. akk x pernah dpt tiket murah camni. hr tu pergi dengan MAS. Dapat tiket RM1500 sorang. Tapi naik MAS very puas hati la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe memang tak puas kalo pergi lama pun rasa best saja kan. Perth ni dia bandar slow sikit jadi kita suka sebab tenang. untuk MAS tu kira okay sangat dah tu..

      Delete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.